| · Toelichting · Portal |
Help
Search
Members
Calendar
|
| Welcome Guest ( Log In | Register ) | Resend Validation Email |
| Welcome to O R G A N I S T. We hope you enjoy your visit. You're currently viewing our forum as a guest. This means you are limited to certain areas of the board and there are some features you can't use. If you join our community, you'll be able to access member-only sections, and use many member-only features such as customizing your profile, sending personal messages, and voting in polls. Registration is simple, fast, and completely free. Join our community! If you're already a member please log in to your account to access all of our features: |
![]() ![]() ![]() |
| Stoffel Post |
Posted: Mon 6 Aug 2012, 20:29
|
|
Advanced Member ![]() Group: Members Posts: 450 Member No.: 229 Joined: 4-April 08 |
Hallo,
Ter promoting van het harmonium de 'specification's' en een paar foto's van mijn pas aangekochte exemplaar. Het is een Rushworth & Dreaper uit 1914, 10 spel. Dispositie: Great: - Principal 4ft. - Dulciana 8ft. (derived from Clarabella) - Clarabella 8ft. - Open Diapason 8ft. - Violon 16ft. Swell: (trigger swell) - Oboe 8ft. - Flute 4ft. - Gamba 8ft. - Bourdon 16ft. - Tremulant Pedal: Sub Bass 16ft. Open Diapason 16ft. Couplers: - Swell Octave - Swell to Great - Swell to Pedal - Great to Pedal Four combination pedals: 1 - Swell: Gamba 8ft. 2 - Swell: Full 3 - Great & Pedal: Dulciana 8ft. & Sub Bass 16ft. 4 - Great & Pedal: Full Great & Full Pedal Zoals te zien een prachtig instrument, het lijkt op de console van een Engels pijporgel, maar ook om te horen is tie schitterend! Vooral die Open Diapason en Principal 4 lijken erg veel op chamades van een pijporgel. De algehele klank is in mijn beleving meer orgel-achtig dan harmonium-achtig. Het is in de harmoniumwereld vrij uniek dat er zowel op Swell als op Great een 16 voets register aanwezig is. Ook al die koppels komen niet vaak voor, die zie je eigenlijk alleen bij de Engelse instrumenten. Trouwens ook dat concaaf pedaal is fantastisch. Het Swell dempt ook heel goed de hoge tonen, ten opzichte van de lage tonen. Het is iedere keer weer een genot om op te spelen! Daar kan geen elektronicum tegenop! Overigens, doe een goed bod en hij is van jou.... |
| Stoffel Post |
Posted: Mon 6 Aug 2012, 20:35
|
|
Advanced Member ![]() Group: Members Posts: 450 Member No.: 229 Joined: 4-April 08 |
|
| Gerwin Hoekstra |
Posted: Tue 7 Aug 2012, 14:23
|
|
Advanced Member ![]() Group: Members Posts: 707 Member No.: 280 Joined: 23-June 09 |
Mag ik vragen hoe je dit instrument op het spoor bent gekomen? Ik wil zelf ook een dergelijk harmonium aanschaffen. (zij het bij voorkeur met een 'normaal' zwelpedaal
|
| Stoffel Post |
Posted: Tue 7 Aug 2012, 18:03
|
|
Gewoon via marktplaats aangeschaft.
In januari dit jaar stond tie d'r op, ik heb hem gekocht van Gerrit de Vries, organist in Sexbierum. Ken jij die niet toevallig? Jij komt toch ook ut Fryslán? |
| Jan |
Posted: Tue 7 Aug 2012, 22:15
|
|
Golden Member ![]() Group: Members Posts: 1.429 Member No.: 42 Joined: 23-September 05 |
Het Harmonium museum heeft nog twee te koop
|
| Willemijn Hissink |
Posted: Tue 7 Aug 2012, 23:07
|
|
Golden Member ![]() Group: Members Posts: 1.731 Member No.: 173 Joined: 25-February 07 |
Ik ken een handelaar uit Veenendaal. Die heeft nog een drukwind te koop staan.
Je kunt ook bij hem terecht voor huispijporgels. |
| Willemijn Hissink |
Posted: Tue 7 Aug 2012, 23:10
|
|
Golden Member ![]() Group: Members Posts: 1.731 Member No.: 173 Joined: 25-February 07 |
Ik ken een handelaar uit Veenendaal. Die heeft nog een drukwind te koop staan.
Je kunt ook bij hem terecht voor huispijporgels. |
| Willemijn Hissink |
Posted: Tue 7 Aug 2012, 23:11
|
|
Ik heb per ongeluk twee keer gepost. Mijn excuses hiervoor.
|
| Fulps Valstar |
Posted: Fri 10 Aug 2012, 12:37
|
|
Advanced Member ![]() Group: Members Posts: 489 Member No.: 219 Joined: 4-January 08 |
|
| Andre69Kaptein |
Posted: Sun 2 Sep 2012, 01:16
|
||
|
Advanced Member ![]() Group: Members Posts: 516 Member No.: 19 Joined: 24-August 05 |
Met regelmaat marktplaats afstruinen, staan er regelmatig op hoor. Stond onlangs nog een engels 2mp harmonium te koop in Barendrecht, zal wel wat gekost hebben denk ik. Maar ook Pedalions staan er genoeg op. |
||
![]() |
![]() ![]() ![]() |