| · Toelichting · Portal |
Help
Search
Members
Calendar
|
| Welcome Guest ( Log In | Register ) | Resend Validation Email |
Join the millions that use us for their forum communities. Create your own forum today. | Welcome to O R G A N I S T. We hope you enjoy your visit. You're currently viewing our forum as a guest. This means you are limited to certain areas of the board and there are some features you can't use. If you join our community, you'll be able to access member-only sections, and use many member-only features such as customizing your profile, sending personal messages, and voting in polls. Registration is simple, fast, and completely free. Join our community! If you're already a member please log in to your account to access all of our features: |
![]() ![]() ![]() |
| marcoborkent |
Posted: Wed 1 Feb 2012, 21:00
|
|
Golden Member ![]() Group: Members Posts: 1.089 Member No.: 74 Joined: 26-January 06 |
Het is een beetje lastig zoeken naar een forumplekje voor deze vraag, maar goed, ik stel 'm hier maar.
Op 11 maart (3e zondag veertigdagentijd) zal ik met 2 andere organisten een dienst invullen met als thema de zeven kruiswoorden. Orgelspel wordt afgewisseld met samenzang en korte lezingen. Hebben jullie suggesties voor bijpassende orgelwerken? Niveau maakt in eerste instantie niet zoveel uit, we zijn een gemengd gezelschap. Op het orgel klinkt met name barok goed. Zelf denk ik bijv. aan 'O Mensch bewein...' BWV 622. groeten, Marco |
| Rob Peters |
Posted: Wed 1 Feb 2012, 21:20
|
||
|
Advanced Member ![]() Group: Members Posts: 449 Member No.: 297 Joined: 9-October 09 |
Delen uit de "Sieben Worte" van Haydn, wellicht? De pianoversie, uiteraard (er zijn ook versies voor orkest, strijkkwartet en koor en orkest) De muziek is hier gratis te downloaden: http://imslp.org/wiki/Die_Worte_des_Erl%C3...aydn,_Joseph%29 |
||
| Peter van Dijk |
Posted: Thu 2 Feb 2012, 00:10
|
|
Advanced Member ![]() Group: Members Posts: 508 Member No.: 204 Joined: 27-November 07 |
Niet heel erg barok, maar wel prachtige muziek en erg toepasselijk in dezen:
"The Seven Last Words" van Alan Ridout. Ridouts belangrijkste orgelwerk, geschreven in 1965 en misschien wel een van de belangrijkste orgelwerken uit de Engelse orgelmuziek in de weede helft van de 20e eeuw... Op deze CD te beluisteren: http://www.amazon.com/gp/product/B000YYGM72/ref=dm_sp_alb |
| JWT |
Posted: Thu 2 Feb 2012, 10:41
|
||
|
Member ![]() Group: Members Posts: 77 Member No.: 20 Joined: 25-August 05 |
@Marco: ik zie dat deze muziek bij de bibliotheek ter plaatse te reserveren is... Geen idee hoelang het duurt voordat-ie binnen is, trouwens :-) |
||
| marcoborkent |
Posted: Thu 2 Feb 2012, 11:57
|
||
|
Golden Member ![]() Group: Members Posts: 1.089 Member No.: 74 Joined: 26-January 06 |
Waar zie je die dan? Ik kan 'm niet vinden. Wel een ander werk van Ridout 'The fourteen stations of the cross', maar dat is wat anders. |
||
| Peter van Dijk |
Posted: Fri 3 Feb 2012, 15:50
|
|
Advanced Member ![]() Group: Members Posts: 508 Member No.: 204 Joined: 27-November 07 |
Hij is in de bieb in Middelburg verkrijgbaar, dus ook vast in één der andere bibliotheken in het land aan te vragen.
http://opac.zebi.nl/webopac/List.csp?Profi...es&ShowMenu=Yes |
| Gijsbert Meuleman |
Posted: Mon 12 Mar 2012, 16:27
|
|
Member ![]() Group: Members Posts: 61 Member No.: 326 Joined: 29-September 11 |
En hoe ging het Marco?
|
| marcoborkent |
Posted: Tue 13 Mar 2012, 10:40
|
||
|
Naar behoren Na de dienst hebben we veel goede reacties gehad over de opzet en inhoud van de avond. Het was een mooi geheel, lezingen van de kruiswoorden afgewisseld met samenzang en orgelspel. De kerkgangers hebben het passend bij de lijdenstijd als sober en ingetogen ervaren. Ik moet zelf ook zeggen dat ik het ook zo beleefd heb. Het orgelspel is over het algemeen rustig geweest, de liederen waren ook eerder rustig en doordrongen van het lijdensevangelie dan uitbundig. Persoonlijk was ik niet helemaal tevreden over mijn eigen orgelspel. Mijn eerste Bach (O Mensch bewein) ging behoorlijk goed, bij de tweede (Wir setzen uns, slotkoor Matthäus Passion) had ik wat missers. Het klinkt misschien wat raar, maar er is in zo’n dienst toch wat meer druk dan in andere diensten. Er is een schare liefhebbers die er speciaal voor komt. Bovendien kwamen we er ook achter dat er eigenlijk teveel werd gewisseld tussen beide organisten. Je moet continu schakelen, bedenken hoe je ook al weer moet registeren en wat je moet spelen. Volgende keer maar iets meer in blokken plannen. De dienst is terug te luisteren via http://www.gkwierden.nl/mla/drup/node/645 en dan 11/03/12 18:55 - 01:25:35 (15 MB). groeten, Marco |
||
![]() |
![]() ![]() ![]() |