| · Toelichting · Portal |
Help
Search
Members
Calendar
|
| Welcome Guest ( Log In | Register ) | Resend Validation Email |
| Welcome to O R G A N I S T. We hope you enjoy your visit. You're currently viewing our forum as a guest. This means you are limited to certain areas of the board and there are some features you can't use. If you join our community, you'll be able to access member-only sections, and use many member-only features such as customizing your profile, sending personal messages, and voting in polls. Registration is simple, fast, and completely free. Join our community! If you're already a member please log in to your account to access all of our features: |
| Pages: (3) [1] 2 3 ( Go to first unread post ) | ![]() ![]() ![]() |
| pim |
Posted: Fri 14 Mar 2008, 17:40
|
|
Advanced Member ![]() Group: Members Posts: 298 Member No.: 92 Joined: 1-March 06 |
Beste medeforummers !
ik las net dit artikel over het nicolaïorgel : http://www.orgelnieuws.nl/wcms/modules/new...hp?storyid=2505 weten iemand of er nog veel van het orgel bewaard gebleven is ? Verder moet ik zeggen dat ik dit wel een heel mooi project vind, ( mede omdat ik in Zeist woon dus lekker dichtbij Utrecht ! )Ik ben erg benieuwd hoe het gaat worden, wie heeft meer informatie ?? groeten Pim |
| Jan Willem Bonenberg |
Posted: Fri 14 Mar 2008, 18:56
|
|
Golden Member ![]() Group: Members Posts: 1.018 Member No.: 185 Joined: 31-March 07 |
Ach, hier praten ze al zolang over. Laten we maar lekker afwachten. Eerst zien en dan geloven..............
Groet, Jan Willem |
| Henk-Kwakernaat |
Posted: Sat 15 Mar 2008, 11:16
|
|
Golden Member ![]() Group: Moderators Posts: 1.195 Member No.: 11 Joined: 20-August 05 |
Je vraagt je daarnaast ook af wie een en ander betaalt
En wat het uiteindelijk nut is. Eerlijk gezegd vind ik die kas in Middelburg een prachtig voorbeeld van het oude orgel. Iedere vorm van reconstructie zal meer vragen oproepen dan beantwoorden.En dan kan het zo zijn dat er veel bewaard is gebleven, maar is alles bewaard gebleven ? Is de mechaniek nog integraal beschikbaar ?? Zo nee : wie gaat dat dan maken en betalen ? In het achterhoofd speelt nog steeds het 'klein melodisch drama' Kam orgel - Etten Leur, geen geld bij de rijksdienst voor subsidie aanmaak nieuwe delen. Terwijl dit project veel meer kans van slagen lijkt te hebben. Het is inderdaad wel zo als JanWillem schrijft : er wordt al zo lang over gesproken. Maar ja, ik zie nu toch wel een replica van de orgelkast in elkaar getimmerd staan, dus is men er mee bezig ..... We wachten inderdaad maar af. |
| Nico van Duren |
Posted: Wed 26 Mar 2008, 19:17
|
|
Golden Member ![]() Group: Members Posts: 3.868 Member No.: 7 Joined: 15-August 05 |
Ik zou die blokwerkladen (?) eerst maar eens pneumatiseren.......
Vervolgens wipmagneten eronder en dan heb je toch een prachtige 15e eeuwse reconstructie ? Ik ga gelijk de rijksdienst vragen of ik de opdracht krijg.... |
| Henk-Kwakernaat |
Posted: Wed 26 Mar 2008, 22:34
|
|
Golden Member ![]() Group: Moderators Posts: 1.195 Member No.: 11 Joined: 20-August 05 |
Zeg orgelvandaal die je er bent .....
Al die oude technieken, bah zeg, gewoon een digitale mechaniek, liefst draadloos, dat is het einde ... |
| Nico van Duren |
Posted: Wed 26 Mar 2008, 23:47
|
||
|
Golden Member ![]() Group: Members Posts: 3.868 Member No.: 7 Joined: 15-August 05 |
Valt wel mee Henk ! Zo te zien hebben ze voor het liggerwerk gewoon een zeer historische 15e eeuwse 380 V vandiktebank gebruikt. Of betreft het hier een voorlopig liggerwerk ? Kan mij ook iemand uitleggen, die verstand heeft van 15e eeuwse orgels, wat die 2 laden daarboven aan het doen zijn ? Als dat alles is wat ze hebben aan orgel dan wordt het veel benaderen ben ik bang en weinig reconstrueren. Ik dacht dat "benaderen" niet werd gesubsidieerd overigens. We hebben hier natuurlijk wel te maken met een zeer waaaaaaaaaaardevol stel ouwe spullen en daar MOET wat van worden gemaakt blijkbaar. En dat wordt geheid verkocht onder het woord "Reconstructie" Met het predikaat "Benadering" haal je de krant niet. Wachten is op wollige verhalen en altijd weer "plausibele" verklaringen. Ach ja, men moet bezig blijven in het leven nietwaar ? |
||
| johanblok |
Posted: Thu 27 Mar 2008, 08:33
|
|
Advanced Member ![]() Group: Members Posts: 656 Member No.: 58 Joined: 8-November 05 |
De term reconstructie sluit benadering natuurlijk niet uit. Wie voor dat hij iets gaat doen absolute zekerheid wil hebben, zal altijd stil blijven zitten. Over welk onderwerp het ook gaat, we zullen het met plausibele verklaringen moeten doen.
Een functionerend orgel dat naar beste kunnen en inzichten is gereconstrueerd is wat mij betreft nog altijd veel interessanter dan een verzameling oud hout. |
| Nico van Duren |
Posted: Thu 27 Mar 2008, 11:08
|
|
Omdat er geen enkele referentie is hou ik het heel sterk op een vrije interpretatie.
Verder is er behoorlijk veel weg. Aan zulke gevaarlijke projekten blijft het dan ook een vraag of je er aan moet gaan beginnen. Wat ze bedoelen met dat liggerwerk is voor mij al meteen vraag 1. Ziet er nogal machinaal bewerkt uit. Men disselde in die tijd balken en dat ziet er heel anders uit in ieder geval. Ik hou het erop dat het liggerwerk in de werkplaats van de RACM slechts bedoeld is als voorlopig stellingwerk. Het echte zal vast nog wel komen. Ik neem aan dat de kast in Middelburg de benodigde balken heeft waar het een en ander aan vast gemaakt dient te worden. Ik ben erg bang dat het gewoon een nieuw orgel gaat worden met opname van wat oude spullen. Als reconstructie in ieder geval weinig waardevol omdat er geen enkele referentie is. Men heeft in de orgelbouw al moeite genoeg om netjes te reconstrueren zelfs al zijn er referenties bij de vleet van vergelijkbare orgels. Ik spreek uit ervaring beste Johan. Teveel heb ik gezien bij restauraties dat er nogal vrij wordt omgesprongen met het simpelweg overnemen van bestaande maten. Dit 15e eeuwse orgel wordt vast een uitzondering op de regel omdat natuurlijk het land bezaait is met zusterorgels waar zeker de goede maten van overgenomen kunnen worden. En iedereen weet natuurlijk ook dat binnenwerken van middeleeuwse orgels er absoluut machinaal bewerkt uit moeten zien. |
| piet.bron |
Posted: Thu 27 Mar 2008, 13:53
|
|
Advanced Member ![]() Group: Members Posts: 224 Member No.: 18 Joined: 24-August 05 |
Het zal wel een tweede Leiden (Pieterskerk) worden: daar is ook héél veel nieuwgebouwd, omdat het er niet meer was, en ook veel geïnterpreteerd, maar omdat het wetenschappelijk verantwoord was bleek er geld genoeg te zijn. In elk geval zal ik niet op dit nieuwe oude orgel gaan spelen, want van Guilmant blijft weinig over ben ik bang.
Piet Bron |
| Jan Peter Teeuw |
Posted: Thu 27 Mar 2008, 15:19
|
||
|
Golden Member ![]() Group: Members Posts: 2.263 Member No.: 27 Joined: 26-August 05 |
Gelukkig is er meer dan Guilmant alleen... |
||
| johanblok |
Posted: Thu 27 Mar 2008, 16:07
|
|
Advanced Member ![]() Group: Members Posts: 656 Member No.: 58 Joined: 8-November 05 |
Al met al des te meer reden om meer ervaring op te doen met reconstructies (waarvoor dit orgel dan misschien niet de meest voor de hand liggende optie is), of niet?
Over Guilmant als criterium zullen we het maar niet gaan hebben, dat is te belachelijk voor woorden. Heeft deze kritiek niet ook te maken met een verschuiving van de beschikbaarheid van geld voor orgels die functioneren in de kerkpraktijk naar historisch-wetenschappelijk interessante orgels op plekken waar het orgel geen liturgische functie meer heeft? Zo'n reconstructie loopt inderdaad risico een nieuwbouw instrument met wat oude materialen te worden. Wat mij betreft is een belangrijk criterium daarbij hoeveel pijpwerk nog bewaard is gebleven, zonder al te veel wijzigingen. |
| Pieter Dijksman |
Posted: Thu 27 Mar 2008, 16:11
|
|
Advanced Member ![]() Group: Members Posts: 317 Member No.: 106 Joined: 2-April 06 |
Ach we hebben toch orgels zat in Nederland.
En als we dan het nieuws volgen weten we ook allemaal dat er binnen nu en niet al te lang toch weinig tot geen organisten meer te vinden zijn die al deze instrumenten moeten/ kunnen bespelen, dus wat moeten we dan met dit orgel. Persoonlijk zeg ik: "Hou alles gewoon zoals het nu is." Laat de kast met huidige inhoud lekker in Middelburg staan. Wat ze met die oude delen moeten heb ik wel een idee voor, maar als ik dat hier uitspreek wordt ik straks op de forumdag wellicht gekielhaald. ![]() Al dat geld wat men in dit soort projecten stopt kan naar mijn mening beter gestoken worden in het in leven houden/ onderhoud van de prachtige historische orgels die we in Nederland rijk zijn en die nog met (grote) regelmaat in gebruik zijn/ bespeeld worden. |
| Jan Peter Teeuw |
Posted: Thu 27 Mar 2008, 16:48
|
|
Golden Member ![]() Group: Members Posts: 2.263 Member No.: 27 Joined: 26-August 05 |
Ben ik het absoluut niet mee eens, Pieter!
Ik denk juist dat het goed is om dit orgel te restaureren. Het pijpwerk is nog aanwezig en ik denk dat er in Nederland en buitenland genoeg expertise is om een dergelijk project te doen slagen. En juist omdat dit het oudste orgel van Nederland is, moeten we dit niet zomaar ergens laten verstoffen. |
| Nico van Duren |
Posted: Thu 27 Mar 2008, 19:47
|
||
|
Ik denk dat we dan toch echt naar het buitenland moeten als ik die (proef?)opstelling zo bekijk. Of zal ik mijn ouwe dissel gaan slijpen ? |
||
| johanblok |
Posted: Thu 27 Mar 2008, 21:05
|
|
Wie is er al geweest in Lelystad? Als ik even gelegenheid heb, wil ik toch eens gaan kijken.
|
Pages: (3) [1] 2 3 |
![]() ![]() ![]() |