| · Toelichting · Portal |
Help
Search
Members
Calendar
|
| Welcome Guest ( Log In | Register ) | Resend Validation Email |
| Welcome to O R G A N I S T. We hope you enjoy your visit. You're currently viewing our forum as a guest. This means you are limited to certain areas of the board and there are some features you can't use. If you join our community, you'll be able to access member-only sections, and use many member-only features such as customizing your profile, sending personal messages, and voting in polls. Registration is simple, fast, and completely free. Join our community! If you're already a member please log in to your account to access all of our features: |
![]() ![]() ![]() |
| Jan |
Posted: Sat 23 Dec 2006, 21:03
|
|
Golden Member ![]() Group: Members Posts: 1.429 Member No.: 42 Joined: 23-September 05 |
De zangbundel die gebruikt wordt in R.K. kerk in Belgie heet: Zingt Jubilate.
Pas geleden is deze bundel herzien en opnieuw uit gebracht. Verder heeft men besloten om er een orgelbegeleidingsboek bij uit te geven. De orgeluitgave is bedoeld voor de doorsnee kerkorganist die wat ervaring heeft met het spelen van orgelliteratuur. De begeleidingen zijn allemaal manualiter geschreven (dus zonder pedaal). De bas kan perfect met het pedaal meegespeeld worden, mocht men dat willen. De oorsprong van de begeleidingen is divers: als er een orgelbegeleiding bestond van de componist van de melodie werd deze gebruikt... op voorwaarde dat het speelbaar is door de beoogde organist en daadwerkelijk de zang ondersteunt. Soms is in dit kader ook een 4-stemmige koorzetting gebruikt als begeleiding Bij vele liederen (vooral de liederen met vele strofes) werden ook verschillende begeleidingen per lied voorzien (soms ook 3-stemmige zettingen). Er zijn geen intonaties of voorspelen voorzien. In Vlaanderen bestaat deze gewoonte niet. Ik heb deze orgelbegeleidingen besteld en moet zeggen dat het een keurig verzorgd boek is. Het is een gebonden boek met een hard kaft en het heeft linten om enkele liederen alvast in de startblokken te zetten. Sommige pagina's heeft men onbedrukt gelaten om het omdraaien eenvoudiger te maken. Er is één ding waar ik het niet helemaal mee eens ben: als er een orgelbegeleiding bestond van de componist van de melodie werd deze gebruikt... op voorwaarde dat het speelbaar is door de beoogde organist en daadwerkelijk de zang ondersteunt. Er zijn een groot aantal begeleidingen geharmoniseerd door diverse beroepsmusici. Echter ook voor liederen waar reeds een begeleiding voor bestaat. Als ik had mogen kiezen dan had ik liever voor het origineel gekozen. Ik vind niet alle gemaakte begeleidingen uitnodigen om mee te zingen, de harmonisatie is soms te gezocht. Als voorbeeld kan ik b.v de melodie van W. Vogel aanhalen van het lied; De heiligen ons voor gegaan. Ik moet er wel bij zeggen dat alle liederen die op dezelfde melodie worden gezongen telkens voorzien zijn van een andere harmonisatie. Soms moet je dus even zoeken voor de meest geschikte begeleiding. Verder heb ik alle lof voor het initiatief om een begeleidingsbundel uit te brengen. |
![]() |
![]() ![]() ![]() |