| · Toelichting · Portal |
Help
Search
Members
Calendar
|
| Welcome Guest ( Log In | Register ) | Resend Validation Email |
InvisionFree gives you all the tools to create a successful discussion community. Learn More · Register for Free | Welcome to O R G A N I S T. We hope you enjoy your visit. You're currently viewing our forum as a guest. This means you are limited to certain areas of the board and there are some features you can't use. If you join our community, you'll be able to access member-only sections, and use many member-only features such as customizing your profile, sending personal messages, and voting in polls. Registration is simple, fast, and completely free. Join our community! If you're already a member please log in to your account to access all of our features: |
![]() ![]() ![]() |
| Jan |
Posted: Sun 19 Feb 2006, 00:34
|
|
Golden Member ![]() Group: Members Posts: 1.429 Member No.: 42 Joined: 23-September 05 |
Toen de vroegere organist in onze kerk te horen kreeg dat hij een niet te genezen ziekte had kreeg ik zijn oude studieboeken en mappen vol eigengeschreven en helaas onbruikbare muziek want het zit vol harmonisatiefouten. De studieboeken waren allemaal netjes gekaft en met plakband bij elkaar gehouden
Het hele gebeuren heb ik onder in een kast gelegd en eigenlijk niet weer naar omgekeken. Toen ik deze week de stapel weer eens tegen kwam en het eens doornam blijkt dat er juweeltjes van muziekstukken tussen zitten. Allemaal romantisch geënte muziek van Franse Belgische en Nederlandse componisten. Een van de studieboeken heet: Voix du Sanctuaire 45 pieces pour orgue ou harmonium verzameld door Alfons Moortgat Uitgegeven door Schott Freres - Bruxelles In Nederland op de markt gebracht door Goosen en Swagerman uit Den Bosch Onderstaande componisten hebben materiaal geleverd voor dit boek: C,-A. COLLIN (F. 1865) Orgelist en kapelmeester in de 0. L. Vrouw-kerk te Rennes KANUNNIK D. COOREMAN (B 1822-1916) BARON F. DE LA TOMBELLE (F. 1854-1928) Toon- en letterkundige CLÉMENT D'HOOGHE (B. 1899) ELBERT FRANSSEN (H. 1873) Kapelmeester in de Kathedraal te Roermond PAUL GILSON (B. 1865) ALFONS MOORTGAT (B. 1881) Rustend kapelmeester te Tieghem STAF NEES (B. 1901) OSCAR ROELS (B. 1864) Oud-leeraar van het Koninl Conservatorium te Gent JEF TINEL (B. 1885) Toonkundige te Thielt HENDRIK VAN SCHOOR (B. 1887) Leeraar in het Koninklijk Vlaamsch Conservatorium te Antwerpen KANUNNIK FR. VERHELST (B. 1853) SATURNIN PARAIRE (F (883) Leeraar in het Conservatorium en orgelist in de kathedraal te Perpignan FLOR. PEETERS (B. 1903) Orgelist in de metropolitane kerk en leeraar in de interdiocesane kerkmuziekschool te Mechelen Organist in de St-Pauluskerk te Antwerpen en bestuurder van de Muziekschool te Berchem Antwerpen Toon- en letterkundige Aalmoezenier van het pensionaat van 't H. Hart te Linthout (Brussel) en eere- kanunnik van St-Rombouts EMIEL-CONSTANT VERREES (B. 1892) Bestuurder van de Stadsmuziekschool te Turnhout en leeraar in het Conservatorium te Antwerpen Ik schaam me eigenlijk dat het zolang onder in de kast heeft gelegen want de boeken zijn werkelijk de moeite waard. Zijn er meer mensen die bovenstaande namen bekend voor komen? Flor Peeters is de enige naam die mij wat zegt en waar ik muziek van heb. En Franssen is een naam die veel in het zuiden van het land voorkomt als het over kerkmuziek gaat. |
| tonreijnaerdts |
Posted: Sun 19 Feb 2006, 19:53
|
|
Advanced Member ![]() Group: Members Posts: 731 Member No.: 43 Joined: 23-September 05 |
Ik ken het bewuste boek. Mijn oud-leraar Jean Wolfs (overleden in 2003) had er een exemplaar van dat in de schakelkast stond van het Severijn-orgel in de O.L.Vrouwebasiliek te Maastricht. In de jaren dat ik daar assistent-organist was heb ik het boek menigmaal opengeslagen en kwam daarbij tot de ontdekking dat de band menig interessants bevatte van componisten die mij grotendeels onbekend waren. Clément d'Hooghe was overigens de vader van Kamiel d'Hooghe. Het was ook de tijd dat menige mis/compositie van de hand was van een kanunnik/broeder/pater etc.
|

![]() |
![]() ![]() ![]() |