InvisionFree - Free Forum Hosting
Free Forums with no limits on posts or members.

Learn More · Register Now
Welcome to O R G A N I S T. We hope you enjoy your visit.

You're currently viewing our forum as a guest. This means you are limited to certain areas of the board and there are some features you can't use. If you join our community, you'll be able to access member-only sections, and use many member-only features such as customizing your profile, sending personal messages, and voting in polls. Registration is simple, fast, and completely free.

Join our community!

If you're already a member please log in to your account to access all of our features:

Name:   Password:

Pages: (2) [1] 2  ( Go to first unread post )

POLL: het lelijkste orgelfront van Nederland

kies het lelijkste front!
1. GKV Ten Boer [ 3 ]  [8.33%]
2. GK Epe [ 1 ]  [2.78%]
3. GK Enkhuizen [ 3 ]  [8.33%]
4. GK Lunteren [ 0 ]  [0.00%]
5. CGK Apeldoorn (Samuelkerk) [ 2 ]  [5.56%]
6. GG Barneveld [ 4 ]  [11.11%]
7. CGK Dordrecht [ 1 ]  [2.78%]
8. RK Alkmaar (Pius X) [ 3 ]  [8.33%]
9. NGK Emmeloord [ 2 ]  [5.56%]
10. Medisch Centrum Amersfoort [ 10 ]  [27.78%]
11. HK Babyloniënbroek [ 7 ]  [19.44%]
Total Votes: 36
Guests cannot vote 
jwhakvoort
Posted on Tue 4 Aug 2009, 21:15

Advanced Member
*

Group: Members
Member No.: 70

Met wat vakantie-vertraging is het nu eindelijk zover: u mag het lelijkste front van Nederland kiezen. Zoals bekend zijn de kandidaten de afgelopen tijd door de forumleden ingebracht. Heel veel kiesplezier toegewenst!

De kandidaten:

1. GKV Ten Boer
user posted image

2. GK Epe
user posted image

3. GK Enkhuizen
user posted image

4. GK Lunteren
user posted image

5. CGK Apeldoorn (Samuelkerk)
user posted image

6. GG Barneveld
user posted image
jwhakvoort
Posted on Tue 4 Aug 2009, 21:16

Advanced Member
*

7. CGK Dordrecht
user posted image

8. RK Alkmaar (Pius X)
user posted image

9. NGK Emmeloord
user posted image

10. Medisch Centrum Amersfoort
user posted image

11. HK Babyloniënbroek
user posted image
William Qualm
Posted on Wed 5 Aug 2009, 00:29

Golden Member
*

Member No.: 184

Da's al duidelijk. Nr. 10 steekt er al met kop en schouders bovenuit.

Eeeuhhh, jongens, leest de orgelbouwer toevallig niet mee?? biglaugh.gif biglaugh.gif biglaugh.gif
Ik hoop het niet voor hem. Heel zijn levenswerk de grond in geboord door een stel mensen die een internetforum vol spammen biglaugh.gif biglaugh.gif
jwhakvoort
Posted on Wed 5 Aug 2009, 01:15

Advanced Member
*

Dat orgel is van Jacob Breetvelt. Een bouwer die oorspronkelijk in de automatisering heeft gezeten en dus geen last zal hebben van computer-angst. (Daar getuigen ook zijn verdienstelijke stemprogramma's van!) De kans dat hij meeleest is dus aanwezig. Ik denk zomaar dat hij het orgel zelf ook niet erg mooi vindt, het kastontwerp is gemaakt door de architect van het Medisch Centrum.

Raar eigenlijk dat het bij deze verkiezing zulke hoge ogen gooit. Zo erg is het nu toch ook weer niet? Zelf vind ik bijvoorbeeld het potsierlijke front in Enkhuizen veel belachelijker. Oei, we doen ondertussen aan stembeïnvloeding! Dat mag natuurlijk niet. angry.gif Wilt u dit daarom pas lezen na het stemmen? wuif.gif
cjroeleveld
Posted on Wed 5 Aug 2009, 06:32

Administrator
*

Group: Admin
Member No.: 1

Ach, aan stembeinvloeding hebben we al het nodige gedaan bij de totstandkoming van deze lijst. Mij verbaast het ook wel dat juist dit orgeltje voor bijna iedereen de keus niet moeilijk maakt. Op de foto staat het er op zijn onvoordeligst op - met een beetje fantasie zou je er ook een mooie foto van kunnen maken. Dat kleurverloop in het frontje, dat vind ik niet onaardig. Maar het doet mij ook denken aan de spreuk: al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding, want hoe die pijpjes opgesloten zitten in die vakjes, het verloop daarvan, die brede platte plaat, die zo lelijk uitsteekt op dat smalle corpus van het orgeltje zelf, 't is toch wel een gedrocht, laten we eerlijk wezen.

Dat orgel in Enkhuizen, dat vind ik helemaal niet zo lelijk. Ik ben er nooit geweest en misschien verander ik van mening als ik er eens omheen kan lopen, maar zo op het eerste gezicht: een vrolijk orgel, met de mondhoeken omhoog. biggrin.gif

Ik ga zo stemmen op dat blauwe mormeltje in Babylonienbroek. biglaugh.gif
Gerwin Hoekstra
Posted on Wed 5 Aug 2009, 10:11

Advanced Member
*

Member No.: 280

Is het iemand al opgevallen dat er van de elf genomineerde orgels maar liefst vier (Epe, Barneveld, Apeldoorn en Emmeloord) gebouwd zijn door Koch ?!

Ik twijfel nog tussen Epe en Barneveld. Ten eerste kan ik het moeilijk geloven dat die twee orgels beide in 1970 gebouwd zijn. Ik zou eerder 1947 verwachten. Ten tweede is er in beide gevallen iemand aan het werk geweest die geen flauw benul lijkt te hebben gehad van wat een samenhangend orgelfront is. Dat geld ook voor Babyloniënbroek, maar daar heb ik er pas last van als ik er langere tijd naar kijk.

En wat dat orgel in Amersfoort betreft. Zo lelijk vind ik dat niet. Het is ongelukkig gefotografeerd en de plaats van het orgel in een hoek vind ik ook niet erg geslaagd. Of ze moeten dat front verwijderen (mits het niet-sprekend is natuurlijk) en het pijpwerk in open opstelling tonen of ze moeten het orgel recht tegen een muur aanzetten of in een nis plaatsen op zo'n manier dat het front eruit steekt.

EDIT: het is Barneveld geworden.
cjroeleveld
Posted on Wed 5 Aug 2009, 11:44

Administrator
*

Ja, die kromme, naar binnen gebogen pijpen die daar in Barneveld lelijk aan de uiteinden in hun nakie staan en dan die tuinhekjes links en rechts naast dat neprugwerkje, ik geloof tenminste dat het nep is, dit orgel verdient ook een hoge score.

Als die pijpen nou nog flink wat meer naar binnen gebogen zouden worden, dan zou het orgel in de nieuwe kerk van de Ger. Gem. te Gouda niet misstaan.
Komt de boogvorm van de kerk mooi in het orgel terug toch? biglaugh.gif

De overigens orgels zeer beminnende dominee daar hoeft er gelukkig niet tegenaan te kijken; het monstrum prijkt boven zijn schedeldak.

Maarten Oranje
Posted on Wed 5 Aug 2009, 11:58

Advanced Member
*

Member No.: 240

het orgel van Enkhuizen is ontworpen door de inmiddels overleden architect Tjibbe Heidinga uit Leeuwarden.
Hij ontwierp ook o.m. de orgels in geref. Rinsumageest (komt door kerksluiting wellicht te koop) en geref. Koepelkerk Leeuwarden.
Jan Willem Bonenberg
Posted on Wed 5 Aug 2009, 17:16

Golden Member
*

Member No.: 185

Koch was nou ook weer niet zo'n ster.... ja.gif Mijn keuze is trouwens gevallen op Amersfoort. Van de bovenstaande vind ik dat persoonlijk toch de lelijkste.
Gerwin Hoekstra
Posted on Wed 5 Aug 2009, 18:44

Advanced Member
*

Koch was bepaald geen ster, maar wat er (klank)technisch aan een orgel schort, valt enigszins te compenseren door het in ieder geval een mooi uiterlijk te geven.

Het verbaast me eerlijk gezegd dat de orgels in Ten Boer en Alkmaar tot nu toe meer stemmen hebben gekregen dan de orgels in Epe en Apeldoorn. En is het orgel in Amersfoort dan écht zo afschuwelijk dat het nu al ruim aan kop gaat? Er zit tenminste nog een duidelijk zichtbaar idee achter dit front (ja, haha, erachter wel tongue.gif).

cjroeleveld
Posted on Wed 5 Aug 2009, 19:36

Administrator
*

Apeldoorn vind ik geen lelijk orgel en blijkbaar meerderen met mij, althans niet lelijk genoeg om erop te stemmen. Tja, en dat orgel te Epe, dat is gewoon té lelijk.......dat kan gewoon niet waar zijn, dat verdring je automatisch. Zou dat het kunnen zijn? biglaugh.gif

Iemand trouwens dat orgel wel eens levensgroot op zijn netvlies gehad, met andere woorden: er dichtbij geweest? Meter of 10 a 15? En hoe gaat het nu met je? Ben je er al een beetje overheen? biggrin.gif

Maarten Oranje
Posted on Fri 7 Aug 2009, 19:28

Advanced Member
*

Member No.: 240

QUOTE (cjroeleveld @ Wed 5 Aug 2009, 17:36)
Apeldoorn vind ik geen lelijk orgel en blijkbaar meerderen met mij, althans niet lelijk genoeg om erop te stemmen. Tja, en dat orgel te Epe, dat is gewoon té lelijk.......dat kan gewoon niet waar zijn, dat verdring je automatisch. Zou dat het kunnen zijn? biglaugh.gif

Iemand trouwens dat orgel wel eens levensgroot op zijn netvlies gehad, met andere woorden: er dichtbij geweest? Meter of 10 a 15? En hoe gaat het nu met je? Ben je er al een beetje overheen? biggrin.gif

ik heb het in de jaren '70 voor Hendriksen & Reitsma MOGEN stemmen toen ik daar employee was.
GE -Wéldigggggggg.

Mijn opvolger Geurt de With komt er wellicht nog!

BLHG. heeft iemand een kotsneiging "smilie"?
cjroeleveld
Posted on Sat 8 Aug 2009, 09:12

Administrator
*

QUOTE (Maarten Oranje @ Fri 7 Aug 2009, 19:28)
BLHG. heeft iemand een kotsneiging "smilie"?

Een kotsende smilie is inmiddels toegevoegd, Maarten. Ik heb zo maar het vermoeden dat er de komende tijd veel gekotst gaat worden hier op het forum..... biggrin.gif
Gerwin Hoekstra
Posted on Sat 8 Aug 2009, 10:23

Advanced Member
*

QUOTE (cjroeleveld @ Sat 8 Aug 2009, 09:12)
Ik heb zo maar het vermoeden dat er de komende tijd veel gekotst gaat worden hier op het forum..... biggrin.gif

pukey.gif pukey.gif pukey.gif pukey.gif pukey.gif

Hé, je hebt gelijk! biglaugh.gif

William Qualm
Posted on Sat 8 Aug 2009, 23:20

Golden Member
*

Member No.: 184

Cor, nu je toch met smilies bezig bent: ik mis al jaren een knipogende smiley...
Dat is zowat de basis van de smilies en die zal nog meer gebruikt gaan worden dan een kots-smilie denk ik biggrin.gif ja.gif
« Next Oldest | Orgelbespreking | Next Newest »
DealsFor.me - The best sales, coupons, and discounts for you

Topic OptionsPages: (2) [1] 2  Quick Reply

Hosted for free by InvisionFree* (Terms of Use: Updated 2/10/2010) | Powered by Invision Power Board v1.3 Final © 2003 IPS, Inc.
Page creation time: 0.1391 seconds | Archive