InvisionFree - Free Forum Hosting
InvisionFree gives you all the tools to create a successful discussion community.

Learn More · Register Now
Welcome to O R G A N I S T. We hope you enjoy your visit.

You're currently viewing our forum as a guest. This means you are limited to certain areas of the board and there are some features you can't use. If you join our community, you'll be able to access member-only sections, and use many member-only features such as customizing your profile, sending personal messages, and voting in polls. Registration is simple, fast, and completely free.

Join our community!

If you're already a member please log in to your account to access all of our features:

Name:   Password:

Orgels in de DDR, Geen tongwerken
Jan Peter Teeuw
Posted: Tue 24 Mar 2009, 22:17

Golden Member
*

Group: Members
Member No.: 27

Wie Wims orgelsite een beetje in de gaten houdt, ziet dat er de laatste tijd veel Duitse orgels geplaatst worden. Wie van deze orgels de dispositie vergelijkt, ziet veel overeenkomsten. Wat mij het meest opvalt, is dat geen van deze orgels tongwerken op de manualen hebben. Hooguit het pedaal heeft een Posaune 16. Zou dit een speciale reden hebben?

Ter illustratie de dispositie van het orgel in Hopfgarten:

Hauptwerk: (C-g3)
Principal 8
Bordun 16
Hohlflöte 8
Gedackt 8
Gambe 8
Octave 4
Flöte 4
Octave 2
Cornett 3f
Mixtur 5f 2 2/3

Oberwerk: (C-g3)
Quintatön 16
Geigenprinzipal 8
Flöte travers 8
Lieblich Gedackt 8
Salicional 8
Principal 4
Flöte dulcis 4
Hohlflöte 4
Octave 2
Scharf 3f

Pedal: (C-d1)
Principalbass 16
Subbass 16
Violonbass 16
Octavenbass 8
Gedacktbass 8
Choralbass 4
Posaune 16
Jan Willem Bonenberg
Posted: Tue 24 Mar 2009, 22:24

Golden Member
*

Member No.: 185

Je was me net voor... biggrin.gif

Ik heb ook geen flauw idee. Je zou toch verwachten dat er bij een dergelijk orgel toch een Trompet '8 en een Hobo '8/Vox Humana '8 aanwezig zouden zijn.

Groet,

Jan Willem
Jan Peter Teeuw
Posted: Tue 24 Mar 2009, 22:47

Golden Member
*

Member No.: 27

De orgels hebben trouwens nog wel meer overeenkomsten, zowel qua dispositie als qua front. Wie de foto's goed bekijkt ziet ook in de kerkgebouwen heel wat dingen die overeenkomen: het orgel staat vaak klem tegen het houten dak, op een gallerij (soms zelfs een tweede gallerij).
De bouwer en de bouwperiode zijn dan wel weer steeds verschillend. Om zomaar wat te noemen:
Schröter, 1740
Witzman, 1848
Schulze, 1783
Francke, 1742
Gerhard, 1820

johanblok
Posted: Tue 24 Mar 2009, 22:47

Advanced Member
*

Member No.: 58

Mij is dit al eerder opgevallen bij disposities van o.a. Silbermann orgels: eerder tongwerken in het pedaal dan op het manuaal. Geen idee wat hiervan de achtergrond is.
Orgelsite
Posted: Wed 25 Mar 2009, 09:37

Advanced Member
*

Member No.: 60

QUOTE (Jan Peter Teeuw @ Tue 24 Mar 2009, 21:17)
Wie Wims orgelsite een beetje in de gaten houdt, ziet dat er de laatste tijd veel Duitse orgels geplaatst worden. Wie van deze orgels de dispositie vergelijkt, ziet veel overeenkomsten. Wat mij het meest opvalt, is dat geen van deze orgels tongwerken op de manualen hebben. Hooguit het pedaal heeft een Posaune 16. Zou dit een speciale reden hebben?

Het klopt inderdaad dat er de laatste maanden veel Duitse orgels verschijnen.
Musikreferentin Viola-Bianka Kießling heeft nl. een inventarisatie gemaakt van het orgelbestand in en rond Weimar. Ze is al die kerken langsgegaan om foto's te maken van de orgels. Bovendien heeft ze van al die orgels veel informatie verzameld.
Om deze orgels meer bekendheid te geven heeft ze me alle foto's en informatie gemaild. (dat was nog eens een grote hoeveelheid MB's!) Wie het orgelbestand daar vergelijkt met het orgelbestand rond een stad in Nederland zal al snel merken hoe goed hier in ons land het met de orgels gesteld is. Bijna nergens zie je in ons land een orgel zonder frontpijpen of een kas zonder ingewanden (hol-ogig orgel! ;-) )
Het toppunt van armoede daar zie ik terug bij een orgel dat nu onspeelbaar is, maar in feite nooit is gerepareerd, gerestaureerd of zelfs maar nagezien is vanaf de bouw in 1852...... (dit orgel komt t.z.t. op de website te staan)
Gelukkig zijn er ook enige orgels die wel recent gerestaureerd zijn en die er nu prima bij staan. Veel andere orgels hebben de afgelopen 30 jaar wel enig onderhoud gehad. Dus er zijn daar ook heel positieve geluiden te horen.

Wat de reden is dat er weinig tongwerken werden geplaatst? Dat zou ik niet weten. Vermoedelijk hangt dat samen met de muzikale praktijk daar.
Overigens zijn er ook in ons land orgels met weinig tongwerken. Er zijn hier zelfs orgels van 10 tot 14 stemmen die hooguit 1 of zelfs geen tongwerken hebben.
Misschien dienen in zulke gevallen de tongwerken alleen maar om de zwakte van labiaalpijpen te compenseren, met name in de bas.
Wel opvallend is het aantal orgels rond Weimar met een Violon 16 in het pedaal.
Niels
Posted: Wed 25 Mar 2009, 12:42

Advanced Member
*

Member No.: 57

Wat was duurder in die tijd, een tongwerk of labiaalpijpen? Ik vroeg me dit even af. Stel een tongwerk is duurder dan een labiaalpijp dan kan dat misschien een reden zijn waarom deze weinig werden gebruikt.
Martijn
Posted: Wed 25 Mar 2009, 17:59

Advanced Member
*

Member No.: 38

Tongwerken zijn inderdaad een stuk duurder dan labialen (toen en nu). Verder is het eigenlijk gewoon van praktische aard: het scheelt stem werk en een pedaal Posaune 16 ontstemd meestal niet snel. Gezien het land klimaat en daarmee de grotere temperatuurs wisselingen en de onkunde van veel organisten zeker in kleinere kerken een wijs besluit lijkt me.
Andre Welten
Posted: Wed 25 Mar 2009, 22:17

Advanced Member
*

Member No.: 176

De belangrijkste reden is inderdaad de klimatologische omstandigheden, Max Prick van Wely schreef dit al in zijn boek Het Orgel en zijn Meesters.
« Next Oldest | Orgelbespreking | Next Newest »
DealsFor.me - The best sales, coupons, and discounts for you

Topic Options Quick Reply

Hosted for free by InvisionFree* (Terms of Use: Updated 2/10/2010) | Powered by Invision Power Board v1.3 Final © 2003 IPS, Inc.
Page creation time: 0.0872 seconds | Archive