| · Toelichting · Portal |
Help
Search
Members
Calendar
|
| Welcome Guest ( Log In | Register ) | Resend Validation Email |
| Welcome to O R G A N I S T. We hope you enjoy your visit. You're currently viewing our forum as a guest. This means you are limited to certain areas of the board and there are some features you can't use. If you join our community, you'll be able to access member-only sections, and use many member-only features such as customizing your profile, sending personal messages, and voting in polls. Registration is simple, fast, and completely free. Join our community! If you're already a member please log in to your account to access all of our features: |
![]() ![]() ![]() |
| Gerwin Hoekstra |
Posted: Sat 4 Jul 2009, 19:45
|
|
Advanced Member ![]() Group: Members Posts: 707 Member No.: 280 Joined: 23-June 09 |
Sommige organisten lijken van alle markten thuis te zijn. Zo ook Gerard van Reenen. Hij studeerde orgel bij Nico van den Hooven aan het conservatorium van Utrecht en klavecimbel in Zwolle en bij Gustav Leonhardt in Amsterdam. Verder is hij musicoloog.
Tot zover nog niet zo heel bijzonder. Van Reenen speelt echter ook cornet en vormt met zichzelf het eenmansduo Corgel (voor degenen die die naam nog niet hebben kunnen herleiden: cornet + orgel). Geïnspireerd door Nicolaus Bruhns, van wie bekend is dat hij gelijktijdig het orgel en de viool bespeelde, speelt Gerard van Reenen tegelijkertijd cornet en orgel. Sinds deze week heeft hij ook een Youtube-kanaal en je kunt zeggen dat hij behoorlijk actief is geweest, want er zijn maar liefst 22 video te vinden. In twee video's is te zien hoe hij een zanger begeleidt op een piano uit 1840, op de overige twintig is te zien hoe hij zichzelf begeleidt op het orgel in zeer uiteenlopend repertoire: van Praetorius tot Gershwin! De orgels die bespeeld worden zijn het Leeflang-orgel in de hervormde kerk van Kropswolde en het Bakker & Timmenga-orgel in de gereformeerde kerk van Leek. http://www.youtube.com/user/GerardvanR100 Zie ook zijn website: http://www.gerardvanreenen.nl/index.html |
| cjroeleveld |
Posted: Sat 4 Jul 2009, 23:06
|
|
Administrator ![]() Group: Admin Posts: 2.061 Member No.: 1 Joined: 21-July 05 |
Ik heb even snel naar zijn Gershwin vertolking gekeken en geluisterd, maar je hoort er toch wel duidelijk aan af, dat het niet om 2 personen gaat, die hier ieder hun eigen instrument bespelen. 't Is knap, daar niet van, maar het swingt niet en dat is bij Gershwin toch wel een eerste vereiste. Ik weet (nog) niet hoe hij de andere werken uitvoert. Beeld en geluid zijn in ieder geval van goede kwaliteit.
|
| Gerwin Hoekstra |
Posted: Sat 4 Jul 2009, 23:25
|
||
|
Advanced Member ![]() Group: Members Posts: 707 Member No.: 280 Joined: 23-June 09 |
Klopt, wat mij betreft. Het is razend knap wat hij doet, maar het loopt allemaal net niet en dat is jammer. |
||
| cjroeleveld |
Posted: Sat 4 Jul 2009, 23:36
|
||
|
Administrator ![]() Group: Admin Posts: 2.061 Member No.: 1 Joined: 21-July 05 |
Ik heb dat ook wel eens horen zeggen, ja, maar het verwezen naar het rijk der fabelen. Voor vioolspel zijn toch echt twee handen nodig en een baslijntje eronder spelen op het pedaal, is er dan nog sprake van orgelspel? Zo dit dan al op deze wijze door Bruhns werd gedaan, dan zal zijn vioolspel er duidelijk hoorbaar onder hebben geleden. De motoriek van het menselijk lichaam laat gewoonweg deze twee totaal verschillende, sterk geconcentreerde bewegingen, niet toe, zonder dat ze elkaar beinvloeden. dat hoor je ook overduidelijk in het spel van Van Reenen en die heeft het nog redelijk eenvoudig met zijn Cornet ten opzichte van de viool. |
||
| Gerwin Hoekstra |
Posted: Sat 4 Jul 2009, 23:47
|
|
Je kunt van een continuopartij nog heel wat maken, ook met je voeten!
Zal Bruhns' vioolspel onder het orgelspel hebben geleden en andersom? Allicht! De vraag is alleen hoe goed zijn afzonderlijke viool- en pedaaltechniek zijn geweest om dat op te vangen. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat hij toch een grotere virtuoos was dan Van Reenen. |
| Jan Willem Bonenberg |
Posted: Sun 5 Jul 2009, 00:03
|
|
Golden Member ![]() Group: Members Posts: 1.018 Member No.: 185 Joined: 31-March 07 |
Het idee is natuurlijk erg leuk hoewel het uiteraard lastig uit te voeren is.
Ging het verhaal van Bruhns trouwens ook niet zo dat hij erbij zong? |
| Gerwin Hoekstra |
Posted: Sun 5 Jul 2009, 00:07
|
||
|
Dat zou helemaal fantastisch zijn! Je eigen aria's zingen en begeleiden op twee instrumenten tegelijk! Dat wordt met een cornet natuurlijk lastig. |
||
| Peter van Dijk |
Posted: Sun 5 Jul 2009, 14:01
|
|
Advanced Member ![]() Group: Members Posts: 508 Member No.: 204 Joined: 27-November 07 |
Gerard is een collega-organist van mij in de herv. kerk te Onderdendam.
Hij heeft een goede musicologische visie op veel dingen die hij speelt. Maar verder speelt hij - sorry - ook wel een beetje saai. Er staan trouwens wel leuke Scarlatti-dingen van hem (in Onderdendam) op youtube. Maar dat eenmansduo Corgel vind ik echt drie keer niks. Het is het nét niét allemaal. Heb 1 keer een concert bijgewoond, maar ben halverwege weggegaan. Het is misschien een knap kunstje, maar het klinkt nergens naar en ik vond het een beetje tenenkrommend. (pssst, niet doorvertellen...ik heb het er nog nooit met hem over gehad |
| Gerwin Hoekstra |
Posted: Sun 5 Jul 2009, 14:17
|
||
|
Ik ben er ook niet erg enthausiast over; ik heb het hier meer als curiositeit gepost. Zijn Scarlatti is inderdaad wel aardig. Er zit meer in dat orgeltje dan ik verwachtte. Tja en dat saaie spel van hem, jij hebt ergens ook wel makkelijk praten: ik heb je Buxtehude-video gezien en die is in ieder geval niet saai! |
||
![]() |
![]() ![]() ![]() |