Create a free forum in seconds.
InvisionFree - Free Forum Hosting
Welcome to O R G A N I S T. We hope you enjoy your visit.

You're currently viewing our forum as a guest. This means you are limited to certain areas of the board and there are some features you can't use. If you join our community, you'll be able to access member-only sections, and use many member-only features such as customizing your profile, sending personal messages, and voting in polls. Registration is simple, fast, and completely free.

Join our community!

If you're already a member please log in to your account to access all of our features:

Name:   Password:

Pages: (5) 1 2 [3] 4 5  ( Go to first unread post )

CD opnames van Maarschalkerweerd-orgels, volledig overzicht
Andre Welten
Posted: Sat 7 Aug 2010, 10:15

Advanced Member
*

Group: Members
Member No.: 176

QUOTE (Peter van Dijk @ Thu 5 Aug 2010, 18:27)
Overigens is een bijzonder uitgebreide improvisatie van ruim 20 minuten over Veni Creator door Sietze de Vries op het orgel in de Sint Jozef in Groningen te beluisteren op zijn website www.sietzedevries.nl...

En dat hij daar een kei in is mochten we vorige week vrijdag in Breda aan den lijve ondervinden; 't was grandioos! ja.gif
Jan Peter Teeuw
Posted: Mon 9 Aug 2010, 12:24

Golden Member
*

Member No.: 27

QUOTE (Philip van den Berg @ Wed 4 Aug 2010, 07:53)
Ik verzamel ze inderdaad; de meeste heb ik liggen, een enkeling ontbreekt nog. Daarvan is alleen onderstaande niet meer verkrijgbaar, dus als iemand hem heeft liggen houd ik mij zeer aanbevolen:
  • Dordrecht: Augustijnenkerk - Arie J. Keizer - werken van o.m. César Franck; titel en uitgever onbekend

Moet dat niet André Keizer zijn? Die is organist in de Augustijner.
Philip van den Berg
Posted: Mon 9 Aug 2010, 23:48

Golden Member
*

Member No.: 170

Ik heb 'André Keijzer' foutief 'vertaald' naar Arie J. Keijzer die van 1976 to 1997 eveneens organist in Augustijnenkerk was .... Verwarrend twee keizers van hetzelfde orgel - wel terecht zo'n hoge titel voor zo'n fraai orgel, waarmee beiden zich ongetwijfeld de koning te rijk voel(d)en. Ik zal André (dus niet Ariejé maar die and're) eens vragen. Ik heb de post inmiddels aangepast (met 'eij'!) en zal voortaan iets minder snel le - zen ... en .... schrij ... - ... ven .... wink.gif Merci!
Philip van den Berg
Posted: Tue 19 Oct 2010, 22:59

Golden Member
*

Afgelopen voorjaar bracht Gerrit Christiaan de Gier een cd-box uit onder de naam “Music and water for all”. De opbrengst van deze produktie gaat naar het waterdam-projekt in Burkina Faso, west Africa, van de liefdadigheids organisatie 'Woord en Daad'. Kopen dus!

Ze is verkrijgbaar via een bestelformulier op http://www.woordendaadsoest.nl/pagina/cdbox/, of bij Marian Steenbeek, ja-st[at]hetnet[punt]nl, tel. 0346-213592 of Marieke Burggraaf, mariekeburggraaf[at]hetnet[punt]nl, tel. 035-5429925.

De produktie is tot stand gekomen in opdracht van de Stichting Orgelcultuur Midden-Nederland en omvat drie cd's met het volgende programma:

cd 1: Grote Kerk te Wijk bij Duurstede: composities van D. Buxtehude, S. Scheidt, J.P. Sweelinck, A. de Cabaçon, G. Frescoldi, + improvisaties van G.C. de Gier
Sionskerk te Zeist: werken van H. Roelstraete, W. Vogel + improvisaties van G.C. de Gier

cd 2: Michaelskerk te Schalkwijk: composities van G. Böhm, G.F. Händel, J.S. Bach, J. Pachelbel, A. Fletcher + improvisatie van G.C. de Gier
Hervormde Kerk te Maarssen: composities van J.J. Schneider, anonymus, J.S. Bach, J.B. Bach, F. Mendelssohn-Bartholdy + improvisaties van G.C. de Gier

cd 3: St. Nicolaaskerk te IJsselstein:
- Sept Chorals - Jean Langlais, m.m.v Auke van der Merk, trompet
1. Andante - Aus tiefer Not schrei ich zu dir
2. Allegro - Ein feste Burg ist unser Gott
3. Allegro - Vater unser im Himmelreich
4. Moderato - Wenn wir in höchsten Nöten sein
5. Allegro - In dulci jubilo
6. Moderato maestoso - Jesu, meine Freude
7. Allegro vivo - Lobe den Herren
- Fantaisie en Ut majeur, Version A - César Franck
- Improvisaties over Gezang 165 (LdvK) Intermezzo - Gerrit Christiaan de Gier
- Grande Fantaisie en mi mineur, De storm - Nicolas-Jacques Lemmens
- Improvisaties over Psalm 93, Fantasie - Gerrit Christiaan de Gier

Geluidsvoorbeelden vind je op http://www.deversluis.nl/ - Assortiment - Programma
Philip van den Berg
Posted: Mon 15 Nov 2010, 21:46

Golden Member
*

Ik heb bovengenoemde cd box inmiddels binnen en meteen cd 3 beluisterd. De opname is zeer indrukwekkend: de choralen van Jean Langlais zijn erg de moeite waard en ook de improvisaties van de Gier mogen er zijn. Het orgel klinkt haast 'kathedraal' vanwege de mooie acoustiek in IJsselstein. Verbazingwekkend dat er niet meer opnames van dit instrument zijn gemaakt. Enige luisterfragmenten vind je op de site van producer D.E. Versluis, onder aan deze pagina. En niet vergeten dat met de opbrengst een goed doel wordt gefinancierd.
Philip van den Berg
Posted: Mon 15 Nov 2010, 21:53

Golden Member
*

QUOTE (Peter van Dijk @ Sun 25 Jul 2010, 09:15)
Hoi Philip,

Ik zet zojuist een CD op waarvan blijkt dat hij is opgenomen in de Onze Lieve Vrouwe Basiliek in Zwolle. Het is de CD "Thine forever! God of love." Een CD van het Jongenskoor Dalfsen o.l.v. Henk ophoff, met Sietze de Vries als begeleider en solist aan het Maarschalkerweerdorgel. Hij speelt tevens twee improvisaties van rond de zes minuten (over Jésus, au nom saint et doux en Creator Alme Siderum).

De CD is opgenomen door B&A audioproductions (C08110) in 2000 en ontving destijds een zeer lovende recensie in het Nederlands Dagblad door Dirk Zwart.

Gehint door Peter heb ik B&A Audio opgebeld. Ze hebben volgende producties met Maarschalkerweerd-orgels uitgebracht, allen in de O.L.V. Kerk te Zwolle opgenomen:

met het Zwols Vocaal Ensemble
- Christmas night
- Comt, verwondert u...
- Wim Brandse 65

met het Jongenskoor Dalfsen en deels met anderen:
- Thine forever! God of love
- Ik kom met haast (koor- + samenzang)

met de Cantorij van de Theologische Universiteit en andere koren
- Wanneer ik denk aan al uw daden (koor- + samenzang)
Philip van den Berg
Posted: Mon 15 Nov 2010, 22:11

Golden Member
*

Een insider bracht mij op de hoogte van een niet op de markt gebrachte cd van het Maarschalkerweerd-orgel in de Augustijnenkerk te Dordecht: Improvisaties op publieksthema's (benefietconcert) - Gerben Mourik & Sietze de Vries.
Peter van Dijk
Posted: Mon 15 Nov 2010, 23:34

Advanced Member
*

Member No.: 204

QUOTE (Philip van den Berg @ Mon 15 Nov 2010, 20:11)
Een insider bracht mij op de hoogte van een niet op de markt gebrachte cd van het Maarschalkerweerd-orgel in de Augustijnenkerk te Dordecht: Improvisaties op publieksthema's (benefietconcert) - Gerben Mourik & Sietze de Vries.

Mocht je ooit nog op de een of andere manier beslag kunnen leggen op enkele exemplaren dan houd ik mij van harte aanbevolen!
Philip van den Berg
Posted: Tue 21 Dec 2010, 12:52

Golden Member
*

doe ik maar ik denk dat het moeilijk wordt een tweede exemplaar boven tafel te krijgen.
Philip van den Berg
Posted: Tue 21 Dec 2010, 12:56

Golden Member
*

Toegevoegd:

[*]Delft: Maria van Jessekerk - Petra Veenswijk - Signature d'exellence II (ANGE).

Klik hier voor hier voor het programma.
Philip van den Berg
Posted: Sat 15 Jan 2011, 13:33

Golden Member
*

Kort geleden was het Maarschalkerweerd-orgel in de Willibrordkerk te Utrecht weer aan de beurt voor een opname met koor: 'Een lied dat niets verzwijgt' met composities van Peter Sneep, gezongen door het Sint Joriskoor o.l.v. Bas Ramselaar en het Gereformeerd Kamerkoor Amersfoort o.l.v. Jannes Munneke met Harry van Wijk aan het orgel. "Op de cd staan 24 strofische kerkliederen en getoonzette (bijbel)teksten. Naast liederen voor het kerkelijk jaar – Advent, Kerst, lijdenstijd, Pasen, Hemelvaart en Pinksteren – zijn morgen- en middagliederen opgenomen" (bron: www.rd.nl). Musica Religiosa wijdde 9 januari dit jaar een uitzending aan deze cd: http://player.omroep.nl/?aflID=11980403&start=00:00:07
Philip van den Berg
Posted: Sun 8 May 2011, 23:10

Golden Member
*

Wederom een cd van het Maarschalkerweerd-orgel in de St. Catharinakathedraal in Utrecht gevonden, opgenomen in 1996 door de KRO:

Alphons Diepenbrock - Missa in die Festo door het Missa Mannenkoor o.l.v. Marc Versteeg, m.m.v. Robbert Overpelt, tenor en Bernard Bartelink, orgel.
Philip van den Berg
Posted: Sat 30 Jul 2011, 19:42

Golden Member
*

Sinds haar restauratie door Elbertse blijkt het Maarschalkerweerd/Verschueren/Elbertse-orgel van de Willibrordkerk in Utrecht blijkt niet alleen geliefd te zijn voor orgelconcerten, maar in toenemende mate voor cd opnames.

Binnenkort komt de derde cd met dit instrument uit getiteld "Hendrik Andriessen, organ works" door Willeke Smits. Ik ben erg benieuwd maar zal nog even moeten wachten. Op donderdag 18 augustus is er een presentatieconcert (aanvang 20.15, vrije entree) in genoemde kerk. Na afloop is er een borrel en kan de cd worden gekocht. Op www.orgelnieuws.nl, waar ik voor het eerst over de cd las, kan de uitgave nu al worden besteld.
Philip van den Berg
Posted: Thu 17 Nov 2011, 01:46

Golden Member
*

Nauwelijks is de cd van Willeke Smits van de pers gerold of de volgende opname van het Utrechtse Willibrordorgel ziet het daglicht. Dit keer onder minder blijde omstandigheden, omdat de uitvoerende organist, Mark van Kuilenburg, na een ziekbed afgelopen zondag is overleden, zo lezen we op orgelnieuws.nl.

Vorig jaar nam hij op het het Maarschalkerweerd/Verschueren/Elbertse-orgel een cd op met de orgelsymphonie no. 5 in a-klein van Louis Vierne, alsmede enkele kleinere composities van dezelfde hand.

Hier vind je de bestelinformatie.
Philip van den Berg
Posted: Wed 21 Dec 2011, 13:01

Golden Member
*

zojuist op marktplaats gekocht van een gewaardeerd forumlid:

Orgelstad Leiden / Ville d'Orgue (1990, een heruitgave van de LP Orgelstad Leiden lll uit 1986), Musica Organum MO 20.4020, door André Isoir op de orgels van de Pieterskerk , de Hooglandse kerk en de Hartebrugkerk, met werken van Attaignant, Kotter en Gervaise, Bach, Pasquini, Krebs en Dandrieu, en Franck, Satie en Guilmant
« Next Oldest | CD recensies | Next Newest »
DealsFor.me - The best sales, coupons, and discounts for you

Topic OptionsPages: (5) 1 2 [3] 4 5 

Hosted for free by InvisionFree* (Terms of Use: Updated 2/10/2010) | Powered by Invision Power Board v1.3 Final © 2003 IPS, Inc.
Page creation time: 0.1417 seconds | Archive