| · Toelichting · Portal |
Help
Search
Members
Calendar
|
| Welcome Guest ( Log In | Register ) | Resend Validation Email |
| Welcome to O R G A N I S T. We hope you enjoy your visit. You're currently viewing our forum as a guest. This means you are limited to certain areas of the board and there are some features you can't use. If you join our community, you'll be able to access member-only sections, and use many member-only features such as customizing your profile, sending personal messages, and voting in polls. Registration is simple, fast, and completely free. Join our community! If you're already a member please log in to your account to access all of our features: |
![]() ![]() ![]() |
| Jaco |
Posted: Mon 26 Oct 2009, 18:07
|
|
Golden Member ![]() Group: Members Posts: 1.190 Member No.: 108 Joined: 3-April 06 |
Zie ook: http://www.orgelnieuws.nl/wcms/modules/new...hp?storyid=3452
In Voorschoten staat sinds kort blijkbaar een orgel weer in volle glorie. Prachtig natuurlijk dat dit instrument weer werkt, maar als ik dit artikel lees vraag ik me toch af: Het orgel heeft de afgelopen jaren gezwegen. Het koor staat nu voor in de kerk. Was het dan niet veel zinniger, als er toch nieuwe laden moesten komen, dit orgel een elektrische aansturing met een speeltafel in het koor te geven? Spelen op grote afstand van het koor is niet gemakkelijk. Of gaat het koor weer naar boven verhuizen? Wie kent dit orgel nader? |
| Gerwin Hoekstra |
Posted: Mon 26 Oct 2009, 18:33
|
||
|
Advanced Member ![]() Group: Members Posts: 707 Member No.: 280 Joined: 23-June 09 |
Elektrische speeltafel? Ik ben voor! Even serieus nu, het lijkt erop dat het koor in 1972 naar beneden is verhuisd omdat het koororgel beneden stond. Het hoofdorgel was toen onbruikbaar. Als het hoofdorgel gerestaureerd is, zal het koor wel weer teruggaan naar boven. Dit is een gok van mij. Anton zal het wel weten; die is immers werkzaam bij de bekende Limburgse orgelfirma die het hoofdorgel heeft gerestaureerd. Dan kan hij misschien ook uitleggen wat we ons moeten voorstellen bij de '3 blaasblagen' waar het artikel op Orgelnieuws over rept. |
||
| Fulps Valstar |
Posted: Mon 26 Oct 2009, 19:13
|
|
Advanced Member ![]() Group: Members Posts: 489 Member No.: 219 Joined: 4-January 08 |
M.a.w.....kom er maar in, Anton
|
| Jaco |
Posted: Mon 26 Oct 2009, 20:26
|
||
|
Golden Member ![]() Group: Members Posts: 1.190 Member No.: 108 Joined: 3-April 06 |
Gelukkig maar, want ik heb wel eens anders gezien in de spaarzame missen die ik bezocht heb: De gemiddelde leeftijd van koor en organist is zo hoog dat ze niet meer in staat zijn de koorzolder te beklimmen. Daarom staat dan voorin de kerk een elektronicum of een veel te klein orgel. |
||
![]() |
![]() ![]() ![]() |