Create a free forum in seconds.
zIFBoards - Free Forum Hosting
Welcome to O R G A N I S T. We hope you enjoy your visit.

You're currently viewing our forum as a guest. This means you are limited to certain areas of the board and there are some features you can't use. If you join our community, you'll be able to access member-only sections, and use many member-only features such as customizing your profile, sending personal messages, and voting in polls. Registration is simple, fast, and completely free.

Join our community!

If you're already a member please log in to your account to access all of our features:

Name:   Password:

Orgel en viool
Arjan Broekhuizen
Posted: Thu 4 Mar 2010, 23:24

Member
*

Group: Members
Member No.: 271

Ik ben al een tijdje op zoek naar een leuk stuk voor orgel en viool. Op internet kom je heel veel van Rheinberger tegen, maar dat is het net niet. Heeft iemand van jullie een suggestie voor deze combinatie?
Marien
Posted: Fri 5 Mar 2010, 00:17

Advanced Member
*

Member No.: 75

Er is een bewerking van het Meditation uit de 6e sonate van Guilmant.

Sommige pianobegeleidingen kun je ook prima op orgel spelen. Dan is het repertoire een stuk uitgebreider.
Andre Welten
Posted: Fri 5 Mar 2010, 20:36

Advanced Member
*

Member No.: 176

Chris Braag heeft samen met Emma Jones enige jaren geleden bewerkingen voor orgel en viool van Mendelssohn's Lieder ohne Worte gespeeld op het Gern-orgel van de Oude-Katholieke kerk te Amersfoort t.g.v. de Algemene vergadering van (toen nog) de KNOV. Misschien kan hij je verder helpen. (klonk indertijd zéér indrukwekkend!)
Rob Peters
Posted: Fri 5 Mar 2010, 22:15

Advanced Member
*

Member No.: 297

Andre, zo ongeveer elke baroksonate voor viool en basso continuo is ook geschikt voor viool en orgel. De bas in de linkerhand met toevoeging van een zachte 16', de accoorden in de linkerhand.
Er is een enorme hoeveelheid barokmuziek die op deze manier geweldig klinkt.

Een andere tip: de triosonates van Bach! Een van beide bovenstemmen (niet noodzakelijk de bovenste!) voor de viool, de beide andere manualiter op het orgel. Voordeel is ook dat deze lastige muziek zo opeens heel speelbaar blijkt biggrin.gif
Arjan Broekhuizen
Posted: Fri 5 Mar 2010, 23:18

Member
*

Member No.: 271

Vandaag weer verder gezocht naar muziek. Ik vond op internet de "Sechs Sonaten für Violine und Klavier" van Bach (BWV1014-1019). Zitten leuke stukken tussen.
Wanneer je op YouTube zoekt naar deze werken worden ze veelal uitgevoerd in de combinatie viool/piano. Er is overigens een cd waarop de combinatie viool en orgel wordt gespeeld (link).

Nu ben ik eigenlijk benieuwd welk instrument Bach heeft bedoeld met Klavier. Piano lijkt mij eigenlijk niet. Ik denk meer aan een klavercimbel en/of een (klein) orgel. Weet iemand voor welk "Klavier" Bach deze muziek heeft bedoeld?
Rob Peters
Posted: Fri 5 Mar 2010, 23:43

Advanced Member
*

QUOTE (Arjan Broekhuizen @ Fri 5 Mar 2010, 21:18)
Weet iemand voor welk "Klavier" Bach deze muziek heeft bedoeld?

Klavecimbel of clavichord. Deze muziek was bedoeld als (overigens hoogstaande) verpozingsmuziek voor huiselijk gebruik, en dat sloot het gebruik van een orgel uit. Met de pianoforte maakte Bach pas in zijn laatste levensjaren kennis.
Maar zoals je al zegt, Bach's sonates klinken ook prima op orgel. Bach's muziek is dermate "abstract" gedacht dat de instrumentenkeuze vaak van minder belang is.
Wel moet onderscheid gemaakt worden tussen de sonates voor soloinstrument en basso continuo (waarbij alleen de baslijn is genoteerd, met aanduidingen voor de accorden voor de rechterhand) en die met "obligate" klavierbegeleiding, waarbij de volledige klavierpartij is uitgeschreven. Beide soorten kunnen goed op orgel klinken, maar het voordeel van de sonates met basso continuo is dat de baslijn in de linkerhand mooi met een 16' kan worden aangevuld.
Peter van Dijk
Posted: Sat 20 Mar 2010, 15:48

Advanced Member
*

Member No.: 204

Ben in deze 'kleine' combinatie nooit zo'n fan van een 16' register links. Wat ik wel vaak doe is een fluit (roerfluit of holpijp 8') rechts en een Prestant 8' links. Een basso continuo met alleen een soloviool daar gooi je ook niet zo gauw een contrabas onder. Wel een cello... En een goede 8' prestant kan hier enigszins voor doorgaan.
Soms ook alleen een 8' register (beide handen zelfde klavier), dus als orgel/klavecimbel zonder cello.

Bovendien ben ik het niet echt eens met de stelling dat de muziek van Rheinberger het nét niet is. Heb hier een prachtige CD liggen van Hyperion met werken van Rheinberger voor orgel en viool....
Andre de Groen
Posted: Thu 25 Mar 2010, 17:10

New
*

Member No.: 313

Voor Albinoni (adagio) zijn wel leuke arrangementen... wel cliché, desondanks heel mooi!
Rob Peters
Posted: Thu 25 Mar 2010, 19:02

Advanced Member
*

Ook cliché, maar niet minder mooi: the Air uit de 3e orkestsuite van Bach.
Er zijn diverse orgelbewerkingen te krijgen: de bovenstem op viool en de rest met een achtvoetje. Niemand houdt het droog.
« Next Oldest | Orgel Plus | Next Newest »
DealsFor.me - The best sales, coupons, and discounts for you

Topic Options

Hosted for free by zIFBoards* (Terms of Use: Updated 2/10/2010) | Powered by Invision Power Board v1.3 Final © 2003 IPS, Inc.
Page creation time: 0.1031 seconds | Archive