| · Toelichting · Portal |
Help
Search
Members
Calendar
|
| Welcome Guest ( Log In | Register ) | Resend Validation Email |
| Welcome to O R G A N I S T. We hope you enjoy your visit. You're currently viewing our forum as a guest. This means you are limited to certain areas of the board and there are some features you can't use. If you join our community, you'll be able to access member-only sections, and use many member-only features such as customizing your profile, sending personal messages, and voting in polls. Registration is simple, fast, and completely free. Join our community! If you're already a member please log in to your account to access all of our features: |
![]() ![]() ![]() |
| Alex Bron |
Posted: Tue 2 Aug 2011, 18:39
|
|
Advanced Member ![]() Group: Members Posts: 244 Member No.: 156 Joined: 24-April 06 |
Vorig jaar was ik bij de heringebruikname van het Smits-orgel in de St. Lambertuskerk in Someren. Verschueren heeft daar onder andere een nieuwe windvoorziening gemaakt en daar ook een trap-installatie bijgebouwd. Deze was weg en is geheel nieuw gemaakt.
Vorige week was ik in Deurne, waar het Smits-orgel dit jaar door Verschueren is gerestaureerd en opgeleverd. Ook hier een nieuwe windvoorziening en opnieuw hier weer een trap-installatie. Volgens de kerkwacht had de adviseur dit geadviseerd want "er zouden nog veel organisten zijn die op getrapte wind willen spelen". Dus ik vraag jullie: wie van jullie verkiest orgeltrappers boven een windmotor? En maak je geen zorgen, er zijn orgeltrappers genoeg (dus dat hoeft het argument niet te zijn) Ander punt bij "Deurne": de speeltafel aan de achterkant van het orgel is gereconstrueerd (voor de restauratie zat de speeltafel aan de zijkant). Hierbij is er een soort "podium" gemaakt waar de orgelbank op staat. Alleen hebben ze het podium niet tot aan de muur doorgetrokken, maar houdt deze zo'n 30cm achter het pedaal op. Het hekje moet nog komen... |
| Frans Meeuws |
Posted: Wed 3 Aug 2011, 09:13
|
|
Advanced Member ![]() Group: Members Posts: 621 Member No.: 73 Joined: 23-January 06 |
Leuk hoor, gereconstrueerde trapinstallatie. Zou die echt ooit gebruikt gaan worden? Misschien iets om klimaatneutraal te musiceren (want geen electriciteit nodig)? Voordeel is in ieder geval dat er ook bij stroomuitval gemusiceerd kan worden.
Maar voor mij hoeft het niet zo nodig. Dan zou ik tijdens mijn studieuren aan het orgel er altijd iemand bij moeten hebben. |
| cjroeleveld |
Posted: Wed 3 Aug 2011, 09:56
|
|
Administrator ![]() Group: Admin Posts: 2.061 Member No.: 1 Joined: 21-July 05 |
Over de zin of onzin zou je het kunnen hebben; een en ander hangt af van het type windvoorziening. Bij schepbalgen is de reconstructie eenvoudig: een balk op het bovenblad en klaar is kees. Maar moet je er extra balgen, inclusief balgenstoel enzovoorts voor gaan aanleggen, dan kun je je afvragen of het wel zo zinvol is om daar heel veel geld aan uit te geven. Maar ja, in het huidige tijdsgewricht, waarin uit vele orgelbouwersschoorstenen totaal geen rook meer opkringelt, kan ik me voorstellen dat je toch liever aan een orgel wat extra verricht, want kerkbanken maken gaat ook vervelen.
|
| Nico van Duren |
Posted: Wed 3 Aug 2011, 20:21
|
|
Golden Member ![]() Group: Members Posts: 3.868 Member No.: 7 Joined: 15-August 05 |
Een robot die "trapt" geeft nog altijd de rustigste wind.
Je hoort altijd een beetje het gerommel van de windmotor bij het aanslaan van een enkele pijp. Ooit las ik iets op het forum dat er een orgelmaker bezig was met het ontwikkelen van een robot die schepbalgen in werking kan zetten. Mocht dat toch niet zijn gelukt is het dan discriminerend om daar laagbetaalde krachten uit lageloonlanden voor aan te trekken? Nog altijd beter dan aspergestekers te ronselen en onder erbarmelijke omstandigheden te huisvesten (Someren.....) Het orgel trappen in dat dorp geeft in ieder geval alvast een verbetering in de arbeidsomstandigheden. Slapen op de orgelzolder ook. |
| cjroeleveld |
Posted: Thu 4 Aug 2011, 00:25
|
|
Administrator ![]() Group: Admin Posts: 2.061 Member No.: 1 Joined: 21-July 05 |
Het gerestaureerde Trost orgel te Waltershausen heeft een 'robot', die de balgen kan bedienen. Men kan daar met een elektromotor, die via staalkabels de balgen 'treedt' dus wind produceren, zonder de wervelingen van een orgelblower.
Volgens mij staan de Roemenen en Hongaren te trappelen van ongeduld, om onze historische orgels van lucht te voorzien, om over de Moldaven nog maar te zwijgen. Polen halen er inmiddels hun neus voor op. |
| Maarten Oranje |
Posted: Fri 5 Aug 2011, 20:10
|
|
Advanced Member ![]() Group: Members Posts: 202 Member No.: 240 Joined: 5-July 08 |
|
| Nico van Duren |
Posted: Wed 10 Aug 2011, 21:42
|
|
Golden Member ![]() Group: Members Posts: 3.868 Member No.: 7 Joined: 15-August 05 |
Een erge nerveuze italiaanse robot blijkbaar Maarten.
Zo hard aan het wiel gedraaid dat er 2 pompstokken van de krukas zijn losgeschoten. Blijkbaar is de robot toen in paniek en wanorde gevlucht? |
| Graaf35 |
Posted: Thu 11 Aug 2011, 08:59
|
|
Advanced Member ![]() Group: Members Posts: 359 Member No.: 211 Joined: 27-November 07 |
Hahaha.
Of ik orgeltrappers wil hebben... Nou ik ben ernstig tevreden met een nimmer klagende windmotor. Maar!! Ik heb in Limburg eens een orgel besproken... Was de sleutel om het orgel aan te zetten zoek Gelukkig kon er getrapt worden en had ik manpower zat mee. Dus hebben we kunnen spelen zonder stroom. Dat is dan wel het voordeel. Kerkdienst kan gehouden worden in tijden van nood. Preken worden wat korter (want de hele tijd schreeuwen is ook niet alles) en we hoeven niet voor te zingen (a capella) Eigenlijk zo gek nog niet. Voorwaarde is natuurlijk wel dat ook elektrische tractuur moet worden gemechaniseerd. Maar dat de kachel moet branden voor de orgelbouwer... zal ongetwijfeld een rol spelen in de beslissing. Nico: Hoeveel trappers heb jij al op orgels mogen bouwen? :) |
| Nico van Duren |
Posted: Thu 11 Aug 2011, 10:43
|
|
Niet gebouwd doch gerestaureerd:
http://z12.invisionfree.com/organist/index.php?showtopic=571 Het orgeltje in Ravenstein kan alléén maar worden getrapt. Het heeft geen motor. Het orgel in Velp heeft een hefboom aan de zijkant van de kast en heeft tevens een motor. http://z12.invisionfree.com/organist/index.php?showtopic=578 |
| cjroeleveld |
Posted: Fri 12 Aug 2011, 08:27
|
|
Ja Nico, en dan vergeet je dat orgeltje van Smits, daar ergens in dat mooie Brabant van je - de kerk heeft een opvallende opengewerkte spits van gietijzer - met een windvoorziening, die je kunt aandrijven via een heus groot handwiel. Werkelijk een echt draaiorgel dus.
|
| Maarten Oranje |
Posted: Sat 13 Aug 2011, 17:51
|
||
|
Advanced Member ![]() Group: Members Posts: 202 Member No.: 240 Joined: 5-July 08 |
Misschien is het al ten prooi aan de bezuiniging van Berlusconi. Als je de foto vergroot, zie je de slinger verkeerd op de as zitten. Ik denk dat er een windmachine is aangesloten zodat de pompers voor dít orgel niet meer in bedrijf hoeven te zijn. Robotten de eer niettena gesproken , overigens. Er zijn veel orgels in Italië die dit soort windvoorziening nog (wellicht buiten bediening) in originele aanleg hebben. Kijk bv op de orgelsite van Bresciani en daar de orgelfoto's. Als je in Nederland klaar ben, Nico.............. arme knieën. |
||
| Nico van Duren |
Posted: Tue 16 Aug 2011, 22:40
|
||
|
Inderdaad ik zie het ook. Dan vermoed ik dat de italiaaanse orgeldraaier zichzelf heeft gemangeld en inmiddels is vergaan. Er ligt een hoopje stof op de vloer meen ik te zien |
||

![]() |
![]() ![]() ![]() |