InvisionFree - Free Forum Hosting
Create your own social network with a free forum.

Learn More · Register Now
Welcome to O R G A N I S T. We hope you enjoy your visit.

You're currently viewing our forum as a guest. This means you are limited to certain areas of the board and there are some features you can't use. If you join our community, you'll be able to access member-only sections, and use many member-only features such as customizing your profile, sending personal messages, and voting in polls. Registration is simple, fast, and completely free.

Join our community!

If you're already a member please log in to your account to access all of our features:

Name:   Password:

Pages: (2) 1 [2]  ( Go to first unread post )

Orgelfront Smitsorgel Grave
tonreijnaerdts
Posted: Tue 7 Mar 2006, 00:55

Advanced Member
*

Group: Members
Member No.: 43

Ben vandaag met Henk van Loo en Clemens Oomen in Geldrop, St.-Oedenrode, Boxtel, Oirschot, Bergeyk en Peer (B) geweest, foto's nemen en orgels uittesten voor de twee bustochten die de stichting SOL (Samenwerkende Orgelvrienden Limburg) deze zomer organiseert naar deze orgels. Jammer genoeg was het vandaag in Brabant in de kerken poetsdag. Bijgevolg overal stofzuigers op de achtergrond en zuur kijkende mensen die niet van orgelmuziek houden. Bijgevolg heb ik alleen de orgels van St.-Oedenrode en Boxtel maar even kunnen betasten. Boxtel schijnt nog niet helemaal klaar te zijn bij de huidige restauratie. Mijn handen jeukten om het instrument te kunnen betasten, maar de koster sommeerde mij al na een minuut tot kalmte, want Verschueren moest nog bepaalde reparaties verrichten aan de windvoorziening. Maar wat ik ervan hoorde klonk zeer goed, dat geldt ook voor St.-Oedenrode. Mooie, warme, goed dragende klank. In Oirschot was de sleutel naar het oksaal zoek en in Geldrop en Bergeyk kwamen net communicanten repeteren. De gemaakte foto's ga ik bij goed resultaat op mijn website zetten.
piet.bron
Posted: Tue 7 Mar 2006, 01:22

Advanced Member
*

Member No.: 18

Ik heb Geldrop helaas nog steeds niet gehoord sinds de restauratie. Wel gezien gelukkig. Het moet echter bijzonder fraai zijn geworden. Wat je verder schrijft over Sint Oedenrode moet ik be-amen: het is een erg mooi orgel dat prachtig klinkt in de kerk. Boxtel was altijd al monumentaal, en dat zal nu alleen maar mooier zijn geworden. En het orgel in Oirschot lijkt wel voor die kerk gemaakt. Ja, die jongens van Smits hebben echt heel mooie producten afgeleverd!

Tenslotte noemde je Bergeijk. Hier heb ik tot nu toe nog geen toegang tot de kerk gekregen. Dit jaar met monumentendag wil ik er naar toe. Het orgel heb ik nog nooit gehoord. Is er iemand die meer over dit instrument kan vertellen? En dan bedoel ik: over de klank.

Piet Bron
tonreijnaerdts
Posted: Tue 7 Mar 2006, 10:52

Advanced Member
*

Ja, die jongens van Smits hebben echt heel mooie producten afgeleverd!
Zoiets noem ik hoogstaande orgelkunst. daarbij staan de meeste van de genoemde orgels in prachtige gotische kerken.

Wat Bergeyk betreft: kan Dick Zweers je niet helpen? dick.zweers@planet.nl Ik kan je er helaas niets over vertellen want juist toen ik de schakelaar van de motor gevonden had kwam een groep communicanten de kerk binnen die moesten repeteren woest.gif huil.gif
Nico van Duren
Posted: Tue 7 Mar 2006, 15:21

Golden Member
*

Member No.: 7

QUOTE (piet.bron @ Tue 7 Mar 2006, 00:22)
Ja, die jongens van Smits hebben echt heel mooie producten afgeleverd!

Iedereen die in Reek geboren en getogen is levert formidabel werk af ja.gif ja.gif biglaugh.gif
En van welke 19e eeuwse orgelbouwer staan nog de meeste 3 klaviers overeind in ons land ? Juist Ja !
tonreijnaerdts
Posted: Thu 9 Mar 2006, 01:27

Advanced Member
*

Vanaf nu op mijn website een paar nieuwe foto's die ik onlangs heb gemaakt: Roermond Caroluskapel, Minderbroederskerk, Munsterkerk; Abdij Postel (B), Peer (B), Bergeyk, Oirschot, Boxtel en St.-Oedenrade. Voor het gemak geef ik even de juiste pagina: klik HIER. Op de plattegrond zijn de juistgenoemde plaatsen gemakkelijk te vinden. Klik erop en de foto verschijnt...

Voor diegenen die geïnteresseerd zijn in mijn geboortestad klik HIER
pim
Posted: Fri 10 Mar 2006, 15:11

Advanced Member
*

Member No.: 92

hier nog een ware mislukking
mensingeweer hervomde kerk met een "rugwerk " met daarin een bezemsteel 3 voet ofzoiets tongue.gif
groeten pim

Attached Image (Click thumbnail to expand)
Attached Image
« Next Oldest | Het Orgelfront | Next Newest »
DealsFor.me - The best sales, coupons, and discounts for you

Topic OptionsPages: (2) 1 [2] 

Hosted for free by InvisionFree* (Terms of Use: Updated 2/10/2010) | Powered by Invision Power Board v1.3 Final © 2003 IPS, Inc.
Page creation time: 0.1010 seconds | Archive