InvisionFree - Free Forum Hosting
Free Forums. Reliable service with over 8 years of experience.

Learn More · Register Now
Welcome to O R G A N I S T. We hope you enjoy your visit.

You're currently viewing our forum as a guest. This means you are limited to certain areas of the board and there are some features you can't use. If you join our community, you'll be able to access member-only sections, and use many member-only features such as customizing your profile, sending personal messages, and voting in polls. Registration is simple, fast, and completely free.

Join our community!

If you're already a member please log in to your account to access all of our features:

Name:   Password:

Pages: (3) [1] 2 3  ( Go to first unread post )

Der Aa-kerk Groningen
Gijsbert Meuleman
Posted: Mon 3 Oct 2011, 09:16

Member
*

Group: Members
Member No.: 326

Is er al iemand in de kerk geweest sinds het orgel weer bespeelbaar is? Peter van de Westenbrink was erg enthousiast in de orgelvriend.

Wie gaat er trouwens naar de opening of een van de daaropvolgende concerten?
Arjan Trouwborst
Posted: Mon 3 Oct 2011, 10:25

New
*

Member No.: 246

Helaas kan ik niet bij de ingebruikname zijn.
Hoop er wel een andere keer heen te gaan.
Ben erg benieuwd.

William Qualm
Posted: Mon 3 Oct 2011, 19:30

Golden Member
*

Member No.: 184

20 oktober mag ik het orgel bespelen. Ik ben benieuwd, maar na het artikel in de Orgelvriend gelezen te hebben moet het een geweldig mooie ervaring zijn!!
Peter van Dijk
Posted: Mon 3 Oct 2011, 20:12

Advanced Member
*

Member No.: 204

Ik ga in ieder geval even naar de "Nacht van Schnitger".
@ William --> hoe krijg je dat nu weer voor elkaar? Ik wil ook tongue.gif

Ik herinner me nog hoe ik, toen nog als tiener onder indruk was van de prachtige klank (laatste concert nog meegemaakt!) en verheug me er op, nu als begin dertiger het orgel te horen!
Gijsbert Meuleman
Posted: Mon 3 Oct 2011, 21:45

Member
*

Member No.: 326

@William
Doe je mee aan het SGO orgelconcours? Ik had me er ook voor opgegeven, maar heb helaas een veels te drukke agenda, dus heb me terug moeten trekken...
William Qualm
Posted: Mon 3 Oct 2011, 22:12

Golden Member
*

QUOTE (Peter van Dijk @ Mon 3 Oct 2011, 20:12)
@ William --> hoe krijg je dat nu weer voor elkaar? Ik wil ook tongue.gif

Gewoon een mailtje sturen. Sluitingsdatum was wel ergens in juni of juli geloof ik...

én natuurlijk een plekje vrijhouden in de agenda wink.gif wink.gif
Peter van Dijk
Posted: Mon 3 Oct 2011, 22:53

Advanced Member
*

Oh met het concours?

Ja daar mag ik dan vast weer niet aan meedoen als je Docent Muziek heb gedaan met orgel als eerste musiceervak op het Conservatorium...
William Qualm
Posted: Tue 4 Oct 2011, 22:43

Golden Member
*

Inderdaad i.v.m. het concours. Maar misschien dat ze in de toekomst orgeldagen organiseren zoals in de Laurenskerk in Rotterdam en dit jaar voor het eerst in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. Volgens mij was er ook zoiets in de Bavo in Haarlem en de Martini in Groningen? Overigens vind ik het een goede zaak om zulke orgels ook voor de 'amatuers' (wanneer ben je dat nog?) bespeelbaar te maken. En een mooie oplossing voor de toch al drukke agenda van die kerk.

Zoiets als Kampen is natuurlijk helemaal geweldig, daar kun je (zij het tegen betaling) redelijk makkelijk op komen volgens mij...
Arjan Trouwborst
Posted: Wed 5 Oct 2011, 07:46

New
*

Member No.: 246

Inderdaad kun je in de Bovenkerk te Kampen in overleg met Ab Weegenaar de orgels bespelen.
Pim Godschalk
Posted: Wed 5 Oct 2011, 08:36

Advanced Member
*

Member No.: 309

Dat is niet bepaald in elke kerk zo, ik heb wel eens meegemaakt dat je verplicht de organist t.p. moet inhuren voor bijv. een trouwdienst, zij het om te spelen, zij het om 'erbij' te zitten...

Als ik ooit nog eens op een Schnitger speel zal ik wel eerst mijn repertoire moeten verouderen, want om nou met stapels Vierne aan te komen... biglaugh.gif
Andre Welten
Posted: Wed 5 Oct 2011, 09:57

Advanced Member
*

Member No.: 176

@ Peter van Dijk: als je toch naar de ingebruiknamemanifestatie (hoeveel levert dat op bij Scrabble? biglaugh.gif ) zou je kunnen proberen Peter Westenbrink te spreken te krijgen; die is daar benoemd en misschien valt er iets te regelen? (die heeft het wel druk met alleen al 3 historische orgels onder zijn beheer/verantwoordelijkheid...)
William Qualm
Posted: Wed 5 Oct 2011, 19:38

Golden Member
*

QUOTE (Andre Welten @ Wed 5 Oct 2011, 09:57)
@ Peter van Dijk: als je toch naar de ingebruiknamemanifestatie (hoeveel levert dat op bij Scrabble? biglaugh.gif ) zou je kunnen proberen Peter Westenbrink te spreken te krijgen; die is daar benoemd en misschien valt er iets te regelen? (die heeft het wel druk met alleen al 3 historische orgels onder zijn beheer/verantwoordelijkheid...)

Valt het orgel ook niet onder de stichting die de Der Aa-kerk exploiteerd? En het lijkt mij dat alleen al vanwege de agenda en het commercieële karakter van zo'n stichting het lastig gaat worden om op zo'n orgel te komen. Maargoed, niet geschoten is altijd mis!
Peter van Dijk
Posted: Wed 5 Oct 2011, 20:09

Advanced Member
*

Gelukkig is mijn collega in het lokaal naast me een goede docent wiskunde en een afgestudeerd organist. Hij kent Peter Westerbrink goed, dus wellicht is er nog eens iets viavia te regelen. Ja en die Westerbrink is gezegend met zoveel prachtige orgels. Wie kan er nu zeggen dat hij organist is van twee grote Schnitgers en een Hinsz....
PdW
Posted: Mon 10 Oct 2011, 10:35

Advanced Member
*

Member No.: 84

Zaterdag stond er een leuk stuk in het Reformatorisch Dagblad, ook te lezen op http://www.refdag.nl/muziek/muzieknieuws/g...n_klok_1_594241

inclusief klankdemo's en twee video's. De opmerking in het artikel over de begeleidingskwaliteiten van Schnitger is wel een knuppel in het hoenderhok.
Jaco
Posted: Mon 10 Oct 2011, 13:26

Golden Member
*

Member No.: 108

Ondanks de typische youtube-kwaliteit van de bestanden moet ik zeggen dat met namen de veelzijdigheid van het Der Aa-orgel me wel raakt.
Een mooie synthese, in die zin wel interssant om een 'synthese-na-Schnitger' en een 'synthese tot Schnitger' (Martinikerk, oké een beetje zoon Schnitger en Hinsz dan...) in dezelfde plaats te hebben...

En dan die knuppel over begeleidingskwaliteiten: ik zou wensen dat de kerken waar ik organist was een Schnitger zouden hebben staan... Veel geschikter dan de instrumenten die ik bespeel...
Sommige kerken zingen al 300 jaar bij Schnitgers... Interessant om een meting te doen of die gemeenten dan ook slechter zouden zingen dan gemeentes met een Van Oeckelen-orgel....
« Next Oldest | Orgelbespreking | Next Newest »
InvisionFree - Free Forum Hosting
Create your own social network with a free forum.
Learn More · Sign-up Now

Topic OptionsPages: (3) [1] 2 3  Quick Reply

Hosted for free by InvisionFree* (Terms of Use: Updated 2/10/2010) | Powered by Invision Power Board v1.3 Final © 2003 IPS, Inc.
Page creation time: 0.1047 seconds | Archive