| · Toelichting · Portal |
Help
Search
Members
Calendar
|
| Welcome Guest ( Log In | Register ) | Resend Validation Email |
| Welcome to O R G A N I S T. We hope you enjoy your visit. You're currently viewing our forum as a guest. This means you are limited to certain areas of the board and there are some features you can't use. If you join our community, you'll be able to access member-only sections, and use many member-only features such as customizing your profile, sending personal messages, and voting in polls. Registration is simple, fast, and completely free. Join our community! If you're already a member please log in to your account to access all of our features: |
![]() ![]() ![]() |
| ewaard |
Posted: Thu 20 Apr 2006, 12:33
|
|
Member ![]() Group: Members Posts: 51 Member No.: 94 Joined: 4-March 06 |
Weet iemand of er nog een orgel aanwezig is in de Clemens Maria Hofbauer kerk te Hilversum? Deze kerk staat al enkele jaren leeg.
clemens_kerk groet, Bert-Jan |
| Nico van Duren |
Posted: Thu 20 Apr 2006, 20:08
|
|
Golden Member ![]() Group: Members Posts: 3.841 Member No.: 7 Joined: 15-August 05 |
In deze kerk staat een mooi orgel van Steinmeyer.
De kerk heeft inmiddels de monumentenstatus gekregen tegen de zin van het bisdom die van plan was het gebouw te slopen. Misschien is er wel weer toekomst voor kerk en orgel omdat het gebouw niet weg mag. Waarschijnlijk gaan er nu andere kerken dicht in Hilversum zodat de Clemensparochie weer nieuw leven kan worden ingeblazen. Ik zoek zo even een foto op van het Steinmeyerorgel en dispositie. |
| Nico van Duren |
Posted: Thu 20 Apr 2006, 20:45
|
|
Golden Member ![]() Group: Members Posts: 3.841 Member No.: 7 Joined: 15-August 05 |
Foto: De Orgelvriend. ![]() G.F. Steinmeyer und Co. 1923 opus 1350 (dispositiegegevens: Piet Bron) Hoofdwerk 1. Prestant 8' 2. Holpijp 8' 3. Gemshoorn 8' 4. Viola di Gamba 8' 5. Octaaf 4' 6. Mixtuur 7. Trompet 8' Zwelwerk 8. Bourdon 16' 9. Vioolprestant 8' 10. Salicionaal 8' 11. Celeste 8' 12. Gedekt 8' 13. Traversfluit 4' 14. Piccolo 2' 15. Sesquialter II 16. Hobo 8' Tremolo Pedaal 17. Violon 16' 18. Gedekt 16' 19. Subbas 16' 20. Octaafbas 8' Koppelingen: P+ HW P+ ZW HW-ZW HW-ZW 16' HW-ZW 4' ZW-ZW 4' Generaal Cresendo. Automatische pedaalomschakeling Vatse combinaties: P-MF-F-Tutti. |
| ewaard |
Posted: Sat 22 Apr 2006, 14:09
|
|
Member ![]() Group: Members Posts: 51 Member No.: 94 Joined: 4-March 06 |
Bedankt Nico voor de uitgebreide info! Zonde zeg dat er zo'n bijzonder instrument staat weg te rotten. Vorige week heb ik een rondje om deze kerk gelopen maar dat ziet er niet erg onderhouden uit. Veel ramen zitten dichtgetimmerd en de goten lekken.
Ik neem aan (gezien de speelhulpen) dat het een pneumatisch orgel is? En staan er naast Alphen a/d Rijn nog meer Steinmeyers in Nederland? groet, Bert-Jan |
| Jan Peter Teeuw |
Posted: Sat 22 Apr 2006, 17:26
|
|
Golden Member ![]() Group: Members Posts: 2.263 Member No.: 27 Joined: 26-August 05 |
Ja, er zijn er nog meer.
Het grootste Steinmeyerorgel dat er was, is er niet meer (Prinsessekerk, Amsterdam, het orgel van Piet van Egmond), maar er zijn er nog wel. Nog niet zo heel lang geleden heb ik op het Steinmeyerorgel van de Grote Kerk te Papendrecht gespeeld. Een heel mooi orgel! Hieronder wat links naar Steinmeyers: http://www.orgelsite.nl/kerken41/alphen.htm http://www.orgelsite.nl/kerken37/papendrecht.htm En een hele mooie Duitse: http://www.orgelsite.nl/kerken22/heidelberg.htm |
| Martijn |
Posted: Mon 24 Apr 2006, 10:44
|
|
Advanced Member ![]() Group: Members Posts: 650 Member No.: 38 Joined: 16-September 05 |
Mooie kerk, goede akoestiek, goed orgel. Klinkt heel goed. Zou zonde zijn als het vervalt. De pneumatiek werkte probleemloos. Geen idee hoe het er nu bij staat. Iemand wel?
|
| Nico van Duren |
Posted: Mon 24 Apr 2006, 17:36
|
|
Het orgel staat er nog steeds bij zoals het erbij stond.
Ik vermoed wel dat de tasschen een keertje vervangen dienen te worden. (Geen Weiglesysteem maar staande tasschenblokjes met membraanleder) Na lang getouwtrek heeft het bisdom het bezwaar tegen de monumentenstatus van de kerk verloren. Dat levert natuurlijk de nodige financiele kiespijn op. Hoe het verder zal gaan lopen met kerk en orgel is afwachten. |
| Frans Meeuws |
Posted: Sun 30 Apr 2006, 22:12
|
|
Advanced Member ![]() Group: Members Posts: 617 Member No.: 73 Joined: 23-January 06 |
Het orgel in de Clemenskerk is nog even in beeld geweest als alternatief instrument voor het Ottersumse Pelsorgel waarvan de Cavaillé Coll laden inmiddels naar Haarlem naar het concertgebouw orgel zijn gegaan. Het was een goede tip van Ton van Eck.
Helaas waren de afmetingen van het Hilversumse orgel zodanig dat het niet op het oksaal in Ottersum geplaatst kon worden. Dat was een kans geweest om dit monumentale orgel te kunnen behouden in een rijksmonumentale kerk. Maar inmiddels is de Clemenskerk dus ook een rijksmonument dus wie weet, krijgt het orgel daar een tweede leven. |
| Nico van Duren |
Posted: Sun 30 Apr 2006, 22:58
|
|
Het is te hopen.
Het orgel is toch om het rozetraam ontworpen. Een andere opstelling is toch altijd minder. Kan het echt niet anders, en de kerk zou moeten wijken, dan moet men het maar accepteren. Zulke orgels weggooien is immers eeuwig jammer. |
| Graaf35 |
Posted: Sat 8 Jan 2011, 15:17
|
|
Advanced Member ![]() Group: Members Posts: 359 Member No.: 211 Joined: 27-November 07 |
Een enorme topic kick.
Maar een collega organist van mij (uit Lelystad). HEEFT ONLANGS NOG OP DIT ORGEL GESPEELD!!! het staat er dus NOG. Maar hij vertelde wel dat het orgel binnenkort zou verdwijnen. Waarnaartoe wist hij niet. Het instrument staat er niet eens zo heel slecht bij. De stemming is nog redelijk goed (op de tongen na) en veel storingen kwam hij niet tegen. Blijkbaar een degelijk instrument. Ik zou er zelf ook spelen... maar helaas is deze afspraak op het laatst afgezegd. Hoop binnenkort toch nog even een keer heen te kunnen. Maar of het lukt...... Weet iemand uit de orgelwereld waar dit orgel nou terecht gaat komen? Zomaar wat links naar de kerk: http://www.tgooi.info/kerken/clemenskerk.php http://reliwiki.nl/index.php?title=Hilvers..._Maria_Hofbauer http://www.clemenskerkhilversum.nl/ |
| cjroeleveld |
Posted: Wed 1 Feb 2012, 06:41
|
|
Administrator ![]() Group: Admin Posts: 2.061 Member No.: 1 Joined: 21-July 05 |
Onlangs ontving ik het volgende bericht:
Ik wil geen lid worden, maar bij toeval kwam ik op deze "site" terecht. Daar wordt al een aantal keren gesproken over het mooie orgel van de Clemenskerk (rijksmonument) in Hilversum. Deze kerk wordt momenteel gerestaureerd. Het orgel ook. Maar dat is door het Bisdom niet meeverkocht met het gebouw. Uiteindelijk zal het orgel worden geplaatst in de Mariakerk (ook wel Koepelkerk genoemd) in Bussum. m.vr.gr. Mw. W. van Hamersveld Hilversum |
![]() |
![]() ![]() ![]() |